کد خبر : 6641
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1 تیر 1402 - 20:33

پسا کرونا و سازگاری تیپ های مختلف شخصیتی

پسا کرونا و سازگاری تیپ های مختلف شخصیتی
جهان اقتصاد مقاله‌ای با عنوان"پسا کرونا و سازگاری تیپ‌های مختلف شخصیتی"به قلم فرناز کشاورز دانشجوی دکتری روان‌شناسی منتشرکرد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق شفاف، روزنامه جهان اقتصاد مقاله‌ای با عنوان “پسا کرونا و سازگاری تیپ‌های مختلف شخصیتی” به قلم فرناز کشاورز دانشجوی دکتری رشته روان شناسی دانشگاه تهران منتشر کرد.
این مقاله به شرح زیر است؛
در مدت زمانی نه چندان دور تا به امروز ، شاهد تلاش‌های بسیاری برای مهار گسترش کرونا بودیم که می شود گفت تقریباً بر تمام جنبه‌های زندگی روزمره ما و سایر مردم در سراسر جهان تأثیر گذاشته است. با وجود اینکه بسیاری از مردم پس از دریافت واکسن و بازگشت به “زندگی عادی” هیجان و آرامش دارند، اما این شادی برای همگان وجود ندارد. در واقع شادی و بهبودی پس از تحولی که این تغییرات را ایجاد کرده است ، این پتانسیل را دارد که فرآیند دشواری نیز باشد.
بنابراین ، بسته به تیپ شخصیتی که شما دارید، ممکن است مشتاقانه دوباره به زندگی عادی خود بازگردید ، یا ممکن است از انتقال هراس داشته باشید.
جالب است که بدانید ویژگی های شخصیتی می توانند بر سلامت و شادی شما تأثیر بگذارند و به طور خاص، نتایج حاکی از این می باشد که برون گراها و درون گراها روش های مختلفی برای مدیریت بیماری همه گیر (کرونا) داشته اند.
با این توضیحات ، حال زمان آن رسیده است که با 5 ویژگی بزرگ شخصیتی که شخصیت اصلی را می‌سازد آشنا شوید.
این 5 مورد عبارتند از : روان‌رنجوری، برون‌گرایی، سازگاری، استقبال از تجربه ( گشودگی ) و وظیفه‌شناسی.
برخی از افراد در این ویژگی ها بالا، برخی پایین و برخی دیگر جایی در وسط هستند و در واقع همین ترکیب منحصر‌بفرد شما از ویژگی‌ها است که آنچه شما هستید را می سازد.
حال شاید این سوال برایتان پیش آید که آیا این تیپ های شخصیتی گوناگون ممکن است بر درک چگونگی بازگشت به روال عادی زندگی تأثیر بگذارند؟ در پاسخ باید گفت آنچه محققان در مورد تأثیر شخصیت بر مقابله در طول همه گیری پی برده اند، می تواند مفید و کمک کننده باشد ، در واقع تحقیقات نشان داده است که ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند در سلامت روان کلی و توانایی افراد برای مقابله با رویدادهای استرس‌زا یا آسیب‌زا نقش داشته باشند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده‌اند که شخصیت در نحوه سازگاری و کنار آمدن افراد با تغییرات ناشی از همه‌گیری کرونا نقش دارد.
امّا سوالی که مطرح است و حائز اهمیت می باشد ، این است که : افراد با تیپ های شخصیتی مختلف چگونه ممکن است با زندگی پس از کرونا سازگار شوند؟ آیا نگرانی های خاصی وجود دارد که افراد با این تیپ های شخصیتی باید در نظر بگیرند؟
***برونگرا ها
برون گراها تمایل دارند در موقعیت های اجتماعی به کامیابی برسند و از بودن در اطراف و تعامل با دیگران انرژی کسب می کنند. دستورالعمل های فاصله گذاری اجتماعی به این معنی بود که بسیاری از افراد برون گرا از افراد دیگر جدا شده بودند، که در حقیقت برای بسیاری ، این یک چالش واقعی بود. در واقع تحقیقات نشان می دهند که برون گرایی به طور کلی با مهارت های مقابله ای بهتر مرتبط است و افراد دارای این ویژگی شخصیتی اغلب دارای سطوح بالاتر انعطاف پذیری و استرس کمتری هستند.
افرادی که شخصیت‌های برون‌گرا دارند، ممکن است بازگشت به روال قبل از همه گیری خود را یک تسکین بدانند ، که این امر به ویژه در صورتی صادق است که این بازگشت به حالت عادی با افزایش تماس با دوستان، خانواده، همکاران و سایر افراد همراه باشد.
***درونگراها
بر خلاف برونگراها، درونگراها در ارتباط با تعامل اجتماعی احساس فرسایش دارند که البته این بدان معنا نیست که آنها دوست ندارند در کنار مردم باشند، بلکه فقط به این معنی است که پس از گذراندن وقت در محیط های اجتماعی به زمان نیاز دارند تا دوباره شارژ شوند.
از آنجایی که بسیاری از افراد درونگرا با فاصله گذاری اجتماعی و دور کاری دوران کرونا راحت تر بودند به همین خاطر بازگشت به الگوهای عادی زندگی روزمره ممکن است برای آنان که تمایل به پیشرفت در تنهایی دارند ، بیشتر چالش برانگیز باشد. به بیانی بهتر میتوان گفت که برای برخی از درونگراها، دوران کرونا، زمان مناسبی جهت خودکاوی و رهایی از فشارهای اجتماعی معمول زندگی کاری بود. در حالی که درونگراها گاهی اوقات به عنوان خجالتی، گوشه‌گیر یا یک شخص مضطرب در اجتماع شناخته می‌شوند، اما شایان ذکر است که از همراهی با دیگران لذت می‌برند البته تا زمانی که فرصت کافی برای شارژ کردن مجدد خود داشته باشند.
با فراگیر شدن همه‌گیری، حتی برخی از درون‌گراترین شخصیت‌ها هم گاهی هوس ارتباطات اجتماعی می‌کردند، اما این ممکن است به این معنی نباشد که آنها منتظر ورود مجدد کامل به یک محفل اجتماعی شلوغ هستند. در این حالت ، چالش بسیاری از مردم این است که بفهمند چگونه می توانند بدون اینکه آرامش و سرعت کندتر زندگی را که در طول این دوران کشف کرده اند قربانی کنند ، به حالت عادی بازگردند.
***میانگرا ها
میانگرا ها کسانی هستند که شخصیتشان درست در وسط طیف برون گرایی/درون گرایی قرار دارد.
افراد دارای این تیپ شخصیتی در واقع دارای ویژگی های هر دو تیپ شخصیتی هستند و گاهی اوقات از آنها به عنوان “درونگراهای برونگرا” یاد می شود. میانگرا ها از تنهایی لذت می‌برند، اما می‌توانند رفتار اجتماعی خود را در موقعیت‌هایی که نیاز به آن دارند، افزایش دهند.
آن‌ها از موقعیت‌های اجتماعی لذت می‌برند، اما ممکن است هر چند وقت یکبار به استراحت نیاز داشته باشند تا بتوانند دوباره شارژ شوند.
مانند افراد برون گرا، افراد میانگرا نیز ممکن است بازگشت به زندگی پس از کرونا را آسان تر ببینند ، با این حال، با وجود اینکه ممکن است آنها بهتر از بسیاری از افراد برون گرا با قرنطینه برخورد کرده باشند، اما احتمالاً آنها بسیاری از جنبه های روال کارهای روزمره پیش از همه گیری خود را از دست می دهند.
باتوجه به آنچه که تا کنون ذکر شد ، حال این سوال مطرح است که چه انتظاراتی پس از همه گیری (دوران پسا کرونا) داریم؟
از آنجا که رفته رفته در حال تجربه ی دوران پسا کرونا در کشورمان هستیم انتظاراتی که از دوران پس از همه گیری داشتیم دیگر یک به یک به خود جامه ی عمل پوشانده اند ، در واقع فرقی نمی‌کند که چه تیپ شخصیتی دارید، با کاهش همه‌گیری و واکسینه شدن تعداد بیشتری از افراد ، برای انجام مواردی از قبیل بازدید از دوستان و خانواده ، مسافرت کردن ، بازگشت به سر کار، بازگشت به مدرسه ، غذا خوردن در رستوران ، دیدن فیلم در سالن و حضور در جشنواره ها و کنسرت های موسیقی دیگر غیرممکن نیستند . البته آنچه در این مورد مهم است ، این موضوع می باشد که هنگام صحبت از بازگشت این فعالیت ها، افراد ممکن است هنوز احساس ترس یا اضطراب را تجربه کنند در واقع نگرانی های رایج عبارتند از: ترس از بیمار شدن شاید شما نیز این حس را تجربه کرده باشید که حتی با وجود واکسینه شدن افراد، با پرداختن به آن فعالیت ها نگران تجدید بیماری باشید. اضطراب در مورد عادت کردن مجدد به جامعه خارج از تصور نیست که افرادی که در طول ایام همه گیری گذشته با دیگران در خارج از خانه ارتباط کمی داشته اند ممکن است برای سازگاری مجدد با همکاران، آشنایان و غریبه ها دچار مشکل شوند. حتی فعالیت‌های روزمره مانند رانندگی به سمت محل کار، برنامه‌ریزی قرار ملاقات، یا دعوت به رویدادهای اجتماعی ، خود می‌تواند باعث ایجاد احساس اضطراب شود. از دست دادن تغییرات مثبت بدست آورده شده کسانی که احساس می کنند در طول دوران همه گیری مواردی را در مورد خودشان کشف کرده اند، ممکن است بترسند که «بازگشت به حالت عادی» به معنای از دست دادن این تغییرات مثبت برای آنان است.
بنابر آنچه که تا کنون گفته شد ، در ارتباط با این سوال که “چگونه با زندگی پس از همه گیری کنار بیاییم؟ ” واقعیتی وجود دارد که می بایست درنظر داشت و پذیرفت و آن این است که بازگشت به حالت عادی ممکن است مدتی طول بکشد و همه چیز ممکن است هرگز دقیقاً شبیه همان چیزی نباشد که قبل از همه گیری بود.
با توجه به چالش های موجود ، این موضوع اهمیت پیدا می کند که در صدد پیدا کردن راهی باشیم که بتواند ما را در تأمین نیاز هایمان در این شرایط جدید جامعه ، یاری رساند.
در این مورد ، برخی از این راه ها به شرح زیر می باشند :
***خودمراقبتی را تمرین کنید
فرقی نمی کند تیپ شخصیتی شما چه باشد، مهم این است که در هنگام مواجهه با چالش های جدید از خود مراقبت کنید.
که این امر با وقت گذاشتن برای خود، استراحت کافی، داشتن یک رژیم غذایی سالم و تمرین راهبردهای آرام سازی اعصاب تحقق پیدا می کند و می تواند برای شما کمک کننده باشد. همچنین برای افراد درونگرا ، مشخص کردن دوره های زمانی جهت تنها بودنشان می تواند به کاهش استرس مربوط به افزایش معاشرت آنان کمک کند.
***بر مهارت های مقابله ای خود تکیه کنید
جالب است بدانید که استرسی به واسطه ی دوران همه گیری و بیماری کرونا در افراد به وجود آمد ، افراد را به ایجاد و توسعه مهارت های جدید مقابله و افزایش تاب آوری سوق داد. همانطور که ممکن است در آینده با چالش های مختلفی روبرو شوید، این مواردی را در نظر بگیرید که به شما در مدیریت استرس و اضطراب در طول دوران همه گیری کمک کرده بودند که در واقع استفاده از برخی از همین تکنیک ها در موقعیت های دیگر می تواند برایتان مفید واقع شود.
با افراد دیگر صحبت کنید
مهم است که این را به یاد داشته باشید که شما در این تجربه تنها نیستید. در حالی که تجربیات و احساسات هرکس ممکن است کمی متفاوت باشد، سایر افراد اطراف شما در بسیاری از موارد مشابه شما هستند. در واقع داشتن حمایت اجتماعی و صحبت در مورد این مبارزات با دوستان و اعضای خانواده می تواند راهی برای بدست آوردن حس همبستگی باشد.
ذهن آگاهی تکنیکی است که شامل تمرکز بر لحظه حال می شود و می تواند به شما کمک کند نگرانی های مربوط به گذشته و اضطراب های مربوط به آینده را رها کنید و راهی برای حضور در لحظه پیدا کنید. همانطور که در مسیر زندگی به جلو می روید، این مهارت های ذهن آگاهی را تمرین کنید و به جایی که انرژی و توجه خود را متمرکز می کنید حتما توجه داشته باشید.
***آهسته پیش بروید
اگر فکر بازگشت به حالت عادی و شرایط زندگی پیش از همه گیری ، شما را مضطرب می کند، این امکان که شاید تا کنون خود نیز متوجه آن شده باشید وجود دارد ، آن هم قرار دادن تدریجی خود در معرض روتین های قدیمی می باشد ،که در واقع با به آهستگی و تدریجی قرار گرفتن در معرض کارهایی که قبلا انجام می دادید، متوجه خواهید شد که کمتر مضطرب هستید و به آن عادت می کنید . این فرآیند اغلب به عنوان بخشی از مواجهه درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.
از صحبت با یک متخصص سلامت روان در مورد نگرانی های خود و همچنین بازگشت به زندگی عادی نترسید و پرهیز نکنید چراکه این راه حل می تواند برایتان بسیار مفید واقع شود. آن هم باتوجه به شرایط روز و گسترش یافتن روان درمانی به شکل آنلاین ، دسترسی سریع به متخصصان سلامت روان ، بسیار آسان شده و از نگرانی افراد در مورد عدم دسترسی به متخصصان بسیار کاسته شده است.
در حالی که ویژگی های شخصیتی با پیامدهای مختلف سلامتی، از جمله تندرستی و مهارت های مقابله ای ، مرتبط می باشند ، مهم است که به یاد داشته باشید که هیچ یک از این ویژگی ها لزوما خوب یا بد نیستند.
با این حال، آنچه که حائز اهمیت است و می تواند کمک کننده باشد تا با شرایط عادی جدید سازگار شوید ، درک تأثیری است که آنها ممکن است در سازگاری با زندگی پس از کرونا داشته باشند . شایان ذکر است که اضطراب و ترس در مورد این تغییرات طبیعی می باشد و نگرانی هایی که منحصر به شخص شما است احتمالاً به شخصیت، سیستم پشتیبانی موجود و سایر جنبه های زندگی شما بستگی دارد و همانطور که پیش تر هم ذکر شد ، افراد در یافتن ، ایجاد و توسعه مهارت های جدید مقابله و افزایش تاب آوری برای سازگاری و پیشرفت ، مهارت فوق العاده ای دارند که در این مسیر ، یاری رسان آنان خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
666