کد خبر : 6459
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 5 اردیبهشت 1402 - 23:09

با هدف تضمین سلامت انتخابات هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران

علی شفائی

عکسبرداری از برگه رای ممنوع شود

عکسبرداری از برگه رای ممنوع شود
به منظور تضمین سلامت انتخابات هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران و ممانعت از اعمال فشار بر صاحبان رای عکسبرداری از برگه رای ممنوع شود.

انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف ایران در حالی دهم اردیبهشت ماه جاری برگزار می‌شود که برخی حواشی موجبات نگرانی اهالی عالی‌ترین نهاد صنفی کشور را فراهم آورده است.
به گزارش خبرنگار اتاق شفاف، برخی رفتارهای نه چندان متعارف مانند لابی‌گری جزء جدایی ناپذیر انتخابات هستند، اما رفتارهایی که موجب تحمیل نظر بر صاحبان رای شود اعم از تهدید یا تطمیع به هر نحوی پذیرفته نیست.
در این زمینه نقش نهادهای ناظر بر سازمان صنفی کشور اهمیت ویژه‌ای دارد تا با مسدود کردن زمینه‌های هرگونه اعمال فشار یر صاحبان رای سلامت انتخابات را تضمین کنند.
یکی از ایزارهایی که در این مورد به کار گرفته می‌شود گرفتن عکس از برگ رای توسط تلفن همراه و ارسال آن برای افرادی است که به نوعی نظر خود را بر رای دهندگان تحمیل می‌کنند.
نهاد ناظر بر سازمان صنفی کشور باید به هر نحوی از چنین رفتاری ممانعت کند تا صاحبان رای بتوانند با اختیار کامل به نامزدهای مد نظر خود رای دهند و از این رو باید ورود تلفن‌همراه به محل برگزاری انتخابات ممنوع شود.
البته در خصوص این ممنوعیت شاید موانعی وجود داشته باشد از جمله حقوق شهروندی که اجازه وضع چنین قانونی را ندهد، اما نهاد ناظر می‌تواند با تصمیمی هوشمندانه ضمن احترام به حقوق شهروندی اعضای اجلاسیه اتاق اصناف ایران زمینه اعمال فشار را ببندد، به این نحو که عکس گرفتن از برگه رای ممتوع اعلام و با متخلفان برخورد شود که حداقل برخورد ممکن می‌تواند ابطال برگه رای فردی که عکس گرفته باشد.

666