کد خبر : 6897
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 - 18:09

در نشست مشورتی پارلمان بخش خصوصی مطرح شد

مهران ابراهیمیان

13 نحسی در بودجه ریزی اتاق بازرگانی ایران

13 نحسی در بودجه ریزی اتاق بازرگانی ایران
در نشست مشورتی بودجه اتاق ایران تدوین نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، استقرار سازوکار شفاف و دقیق برای بودجه‌ریزی، بودجه عملیاتی و چگونگی نظم‌دهی به بودجه اتاق ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت که  در آن 13 ایراد و نحسی که گریبان گیر این تشکل است را احصا کردند.

به گزارش اتاق  شفاف، تدوین نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، شفاف، نظم‌پذیر و قابل نظارت موضوعی بود که در نشست مشورتی بودجه اتاق بر آن تأکید شد. در عین حال عملا موضوعات مطرح شده بیشتر شبیه به طرح ایرادت و ضعف های بودجه در سنوات گذشته بود که هر سخنران برای ان راهکاری ارائه داد.

 

1-بودجه ها بدون پیوست و غیر شفاف بودند

حسین سلاح‌ورزی، شفافیت در اتاق ایران را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هیات رئیسه دوره دهم اتاق ایران عنوان کرد و گفت: اتاق ایران می‌خواهد انتشار صورت‌های مالی را به همراه یادداشت‌های توضیحی در منظر مخاطبان و افکار عمومی قرار دهد. مفهوم معکوس این نکته در واقع غیر شفاف بودن بودجه در گذشته است.

ساز و کاری شبیه بورس : ابوالفضل روغنی گلپایگانی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز برای شفافیت بهتر در اتاق ایران پیشنهاد داد:برای  تدوین بودجه عملیاتی می‌توانیم از شرکت‌های بورس و کدال الگو بگیریم. مثلاً بودجه در پایگاه اتاق ایران منتشر شود و ساز و کاری شبیه بورس برای رصد بودجه اتاق ایران طراحی کنیم.

 

2- نبود نظارت بر بودجه اتاق های شهرستانها

وی ادامه داد: به‌موجب قانون، درآمد سه در هزار و چهار در هزار متعلق به اتاق ایران است و در خصوص هزینه‌کرد آن، قانون‌گذار هرگونه نظارت را از اتاق ایران طلب می‌کند. از طرفی در قانون، اتاق‌های مشترک، اتاق شهرستان‌ها و تشکل‌ها شخصیت حقوقی مستقلی هستند. این دقیقاً محل تعارض است؛ همه مجموعه‌ها از اتاق ایران تأمین بودجه می‌شوند و بر اساس مصوبه هیات رئیسه چند دوره قبل، 30 درصد و بعد 40 درصد منابع سه و چهار در هزار اتاق ایران به اتاق شهرستان‌ها، اتاق‌های مشترک و تشکل‌ها تخصیص می‌یابد. اما به دلیل استقلال این نهادها، نظارت با دشواری مواجه است.

 

3 – نبود بودجه عملیاتی

سلاح ورزی تصریح کرد: نحوه بودجه‌دهی باعث عدم توازن‌هایی شده است. ما می‌خواهیم سازوکاری آماده کنیم که اتاق‌های شهرستانی و اتاق ایران بودجه عملیاتی داشته باشند. همچنین اتاق ایران بر هزینه‌کرد، نظارت قانونی داشته باشد. برای همین برای اصلاح سازوکار بودجه‌ریزی به همفکری و راهنمایی نیاز داریم.

 

4- بودجه بدون برنامه توسعه ای

هاشم علی‌صوفی، مدیر امور مالی اتاق ایران، در ادامه گفت: بودجه اتاق ایران در حوزه هزینه‌ها در دو بخش مصرف می‌شود: هزینه‌های جاری و بودجه برنامه‌ای یا عملیاتی که بر اساس برنامه‌های اتاق ایران، طبق قانون و اقتضای زمان و متناسب با پیش‌بینی‌های انجام‌شده در سطح اتاق ایران، اتاق‌های مشترک و اتاق شهرستان‌ها، تدوین و عملیاتی می‌شود.

او تأکید کرد: مسئله اصلی برنامه است. اگر برنامه توسعه‌ای تدوین شود، بودجه هم متناسب با آن تخصیص داده می‌شود.

 

5- بودجه و برنامه بدون نظارت

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیزگفت: قانون‌گذار می‌گوید اتاق ایران موظف است به‌درستی و کامل درآمد خود را از محل سه در هزار و چهار در هزار دریافت کرده و در چارچوب وظایف خود هزینه کند. در این مسیر باید اتاق ایران وظایف قانونی خود را به برنامه تبدیل کند و این برنامه‌ها و راهبرد به بودجه نیاز دارد و درنهایت بودجه و برنامه باید قابل نظارت باشد. مفهوم معکوس این توضیحات غیر قایل نظارت بودن بودجه فعلی و یا دستکم فاقد نظارت کافی است.

 

6- برنامه ها پراکنده و فاقد زمان بندی است

رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز گفت: لازم است بودجه توسط ذی‌نفعان قابل نظارت باشد. باید در این مسیر راهبردها به‌صورت تفکیک‌شده، مشخص شود نه به‌صورت پراکنده. شاخص‌ها باید قدرت اجرایی داشته باشند.

او ادامه داد: راهبردها باید از دل نهادها، تشکل‌ها و هیات نمایندگان بیرون بیاید. باید برنامه اتاق زمان‌بندی داشته باشد.

اتاق ایران برای سهولت کسب‌وکار سرمایه‌گذاری کند

 

7- کم توجهی به سهولت کسب و کار و توسعه اقتصادی کشور

همچنین علیرضا محمدی دانیالی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: اتاق باید در رشد و توسعه اقتصادی کشور، سهولت کسب‌وکار، تشکل‌گرایی، سهیم باشد.

 

8و 9- بودجه متورم و هزینه کرد در خارج از محل های قانونی است

نادر طیبی، عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان، گفت: یکی از ایرادات بودجه اتاق ایران، متورم بودن آن است. باید بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد باشد. برنامه‌وبودجه به معنای نظم‌دهی است و باید درآمدها در جاهایی هزینه شود که قانون مشخص می‌کند.

 

10- کمک به شهرستان فاقد اصول مشخص است

وی افزود: کمک به اتاق‌های شهرستانی هم بر اساس کارکرد، معیار و اصول مشخص‌شده باشد. ضمن اینکه مشخص شود چقدر و بر اساس چه شاخص و معیاری به اتاق‌های شهرستان‌ها و تشکل‌ها بودجه داده می‌شود.

محمدجعفر فوده، نایب‌رئیس اتاق اصفهان نیز در این باره گفت: اتاق ایران باید بتواند بر برنامه عملیاتی و محل صرف بودجه اتاق شهرستان‌ها نظارت کند و نظارت بر بودجه اتاق‌های شهرستان‌ها لازم است

 

11- خطای نگاه بنگاهی به مجموعه اتاق ایران

فرج‌الله معماری، رئیس اتاق سمنان، در ادامه گفت: نگاه بنگاهی به مجموعه اتاق ایران خطاست. برنامه اتاق ایران باید بر اساس مأموریت‌ها و هدف‌گذاری‌ها تدوین شود. مثلاً اتاق‌ها اهداف خود را مشخص کنند و بر اساس اهداف و برنامه ارائه‌شده، بودجه متناسب دریافت کنند.

 

12- همه اتاق های کمیته های انتصاب و حسابرسی ندارند

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: برای حکمرانی خوب به شفافیت نیاز داریم. باید به سمتی برویم که تمام اتاق‌ها کمیته های حسابرسی و انتصابات داشته باشند؛ این کمیته‌ها بسیاری از ابهام‌ها را رفع می‌کنند و اتاق‌ها باید به سمت خدمات‌محوری بروند و درنهایت جهت ارتقای وضعیت بنگاه‌ها و بهبود محیط کسب‌وکار هزینه شود.

 

13- نظارت‌ها براساس معیارهای مشخص صورت نمی گیرد

ساسان شاه‌ویسی، دبیر کل اتاق ایران گفت: شفافیت منطقی‌ترین خواسته اتاق ایران در جهت ایفای درست نقش و وظایفش در مقابل ذی‌نفعانش است. در این مسیر باید از بازیگران موجود، اصلاح رویه‌ها، ایفای تعهدات در چارچوب استفاده شود.

او درباره تقویت جایگاه و نقش اتاق گفت: باید هزینه کرد اتاق ایران بر اساس معیار علمی و منطقی، کارا شود.

666