کد خبر : 6922
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 - 6:48

چرا مجال، چرا محمدرضا فرجی؟

علی شفائی

انتخابات اتحادیه فناوران رایانه تهران انتخابی برای همه اصناف

انتخابات اتحادیه فناوران رایانه تهران انتخابی برای همه اصناف
یکشنبه پیش رو اهالی صنف فناوران رایانه تهران پای صندوق رای حاضر می‌شوند تا سکانداران چهار سال آینده اتحادیه خود را انتخاب کنند.

به گزارش پایگاه خبری اتاق شفاف، در میان گروه‌ها و افراد حاضر در این کارزار انتخاباتی قطعا گروه مجال به سرلیستی محمدرضا فرجی رئیس فعلی اتحادیه شرایط متفاوتی را دارد، چراکه وی به عنوان رییس اتحادیه چهار سال در رأس کار بوده و برخلاف بسیاری رقبا که گزینه دیکته نانوشته در مورد ایشان صادق است، دارای کارنامه عملکرد چهار ساله‌ای است که قطعا هر کدام از اعضای صنف نمره‌ای به آن می‌دهد و از سوی نمی‌توان منکر شد که همگی نمره عالی پای این کارنامه ثبت نمی‌کنند، چون قطعا در جایگاه مدیریت یک اتحادیه صنفی نمی‌توان رضایت صد در صدی همه اعضاء را تامین کرد.
در چنین شرایطی برای اظهار نظر عادلانه باید دو موضوع را مد نظر داشت، اول آنچه به عنوان عملکرد چهار ساله رییس اتحادیه قابل بررسی و تحلیل است و دوم میانگین امتیازی که مجموعه صنف به عملکرد ایشان می‌دهند.
براین اساس اظهار نظر بسیاری از اعضای صنف، پاسخ مثبت و همراهی اعضای صنف به برنامه‌ها و اقدامات رییس اتحادیه، حداقل و نزدیک به صفر بودن انتقادات رسانه‌ای علیه ایشان، عدم ثبت شکایت از رییس اتحادیه در نهادهای بالادستی از جمله اتاق اصناف تهران و در نهایت محبوبیت رئیس در مجامع مرتبط با صنف، حداقل موارد قابل استناد برای دادن نمره قبولی به رییس حال حاضر اتحادیه و یا به تعبیر دیگر گروه مجال به عنوان یکی از گروه‌های مشارکت کننده در کارزار انتخابات است، چرا که ایشان را به عنوان سرلیست انتخاب کرده‌اند.
اما رویکرد اعضای اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران به انتخابات هیات مدیره تنها نباید بر گذشته متمرکز شود و باید آینده‌نگری و برنامه‌هایی که برای آینده اتحادیه و صنف در اهداف تبیین شده گروه‌ها و نامزدها جا گرفته را مورد توجه قراردهند.
علاوه بر این امتیازات فردی افراد نیز باید مورد توجه قرار گیرد، امتیازاتی که برای صنف و اتحادیه دستاوردهای ارزشمند به دنبال خواهد داشت.
باتوجه به عملکرد رییس کنونی و راستی آزمایی تحقق وعده‌های انتخاباتی دوره قبل، اعضای صنف می‌توانند امیدوار باشند که گروه مجال، در این دوره نیز در مسیر تحقق وعده‌های انتخاباتی قدم بر می‌دارد.
از سویی جایگاه رییس اتحادیه یعنی محمدرضا فرجی که علاوه بر بهبود قابل توجه عملکرد اتحادیه در مسیر خدمت به صنف، موفق شده اعتماد بزرگان جامعه صنفی تهران را جلب و به عنوان یکی از جوانترین اعضاء از نمایندگان چند صد هزار فعال صنفی پایتخت رای اعتماد گرفته و به عنوان نائب رئیس اتاق اصناف تهران انتخاب شود، امتیاز بزرگی است که نباید نادیده گرفته شود.
حضور رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در هیأت رئیسه مهمترین و بزرگترین اتاق اصناف کشور، نه تنها پرچم این صنف را برافراشته کرده، بلکه برای کمک به جامعه صنفی تهران و در مرتبه‌ای بالاتر کل کشور اثرگذار بوده است، چراکه باتوجه به نقش صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد امروز، حضور ایشان در هیات رییسه اتاق اصناف موجب شده در بسیاری چالش‌های پیش آمده بدون واسطه نظر کارشناسی ارائه و آسیب دیدن جامعه صنفی جلوگیری شود.
از این رو انتخاب مجدد محمدرضا فرجی تنها انتخاب رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه نیست، بلکه احترامی است که اهالی این صنف برای نمایندگان تمامی صنوف تهران قائل شده و بر رأی اعتماد ایشان مهر تایید دوباره زده‌اند.
اما چرا گروهی با انتخاب مجدد محمدرضا فرجی مخالفت می‌کنند و نگران این موضوع هستند که وی برای دومین‌ بار نماینده خانواده صنف خود در اتاق اصناف تهران شود؟
یکی از گروه‌های مخالف اقلیت سنتی هستند که همچنان بر این باورند که بازار باید با محور چرتکه و پول نقد و روش‌های سنتی اداره شود و اصولا نگران توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در بازار هستند.
برای ایشان آینده صنف فناوران رایانه خیلی اهمیتی ندارد بلکه به دنبال این هستند که با حذف فرجی از هیات رییسه اتاق مانع نفود تفکرات نو در بستر بازار شوند.
گروه دوم را می‌توان به نوعی به گروه اول گره زد با این تفاوت که ایشان با صنف یا صنعتی خاص زاویه ندارد، بلکه با حضور جوانان بالاخص در حوزه بازار و تشکل‌های صنفی مخالف هستند و همچنان اعتقاد دارند که جوانان نباید بر کرسی‌های مدیرتی تکیه بزنند و نشستن یک فعال صنفی جوان آن هم از صنفی که در مقایسه با بسیاری صنوف جوان هست بر یکی از کرسی‌های هیات رییسه اتاق اصناف تهران بر نمی‌تابند، ایشان اکثریت قشری را تشکیل می‌دهند که معتقد هستند صنف فناوران رایانه را باید از دایره اصناف و بازار جدا کرد تا تفکرات و اندیشه علمی و به روز ایشان به دیگر صنوف انتقال پیدا نکند.
در نهایت گروه سوم مخالفان محمدرضا فرجی و گروه مجال اقلیتی در صنف هستند که مسیر سلامت و بدون حاشیه اتحادیه را نمی‌پذیرند و بر این باور هستند که با تغییر رئیس اتحادیه شاید بتوانند منافعی پنهانی برای خود تعریف کنند.
در این خصوص باید یک خط تمایزی میان ایشان و نامزدهای حاضر در انتخابات کشید، نامزدهایی که از اهالی خوشنام صنف هستند و قطعا حضور ایشان در انتخابات و حتی هیات مدیره، می‌تواند امتیازی مثبت برای صنف باشد.
در نهایت باید گفت اهالی صنف فناوران رایانه تهران، روز یکشنبه در صحنه امتحانی بزرگ و مهم حاضر خواهند شد و نتیجه‌ای که در انتخابات رقم می‌زنند، قطعا در تاریخ اصناف کشور ثبت می‌شود و امید است با انتخاب اصلحترین نامزدها، در تاریخ اصناف کشور سرنوشت‌ساز شده و در اینده به نیکی از ایشان یاد کند.

برچسب ها :

ناموجود
666