کد خبر : 232
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 مرداد 1401 - 1:50

نقشه‌هایی که بر آب شد

علی شفائی

محدودیت‌های جدید برای شرکت در انتخابات اتحادیه‌های نوظهور

محدودیت‌های جدید برای شرکت در انتخابات اتحادیه‌های نوظهور
برخی افراد صنفی که مشمول قانون دو دوره‌ای هستند، تلاش کردند تا با ادغام دو اتحادیه یا الحاق یک رسته، اتحادیه‌ای جدید ایجاد و با شرکت در انتخابات جایگاه خود در راس اتحادیه حفظ کنند، اما بخشنامه هیات عالی نظارت، نقشه ایشان بر آب داد.

شرکت در انتخابات هیأت مدیره اتحادیه‌های نوظهوری که با الحاق رسته، تقسیم یک اتحادیه یا ادغام دو اتحادیه ایجاد شده باشند، برای فعالان صنفی که پیشتر در هیات مدیره اتحادیه مرتبط حضور داشته و مشمول قانون دو دوره‌ای می‌شوند، ممنوع شد.
به گزارش خبرنگار. اتاق شفاف، در حالیکه کمتراز یک ماه دیگر انتخابات اتاق‌های اصناف سراسر کشور برگزار می‌شود، دبیرخانه هیات عالی نظارت با صدور بخشنامه‌ای برخی محدودیت، ممنوعیت‌ها و شرایط حضور در انتخابات هیأت مدیره اتحادیه‌های صنفی را تبیین کرد.
در این بخشنامه چنین آمده است، با توجه به جاری بودن فرآیند برگزاری انتخابات هیئت مدیره اتحادیه های صنفی در سراسر کشور به منظور رفع ابهامات و سوالات برخی از ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان ها مواردی به شرح ذیل جهت استحضار و رعایت در فرآیند برگزاری انتخابات اعلام می گردد.
در بند اول این بخشنامه چنین آمده است؛ دارندگان پروانه کسب معتبر اعم از حقیقی و حقوقی به شرطی که مشمول ممنوعیت مندرج در تبصره یک ماده ۲۲ قانون نظام صنفی نباشند، مجاز به ثبت نام در انتخابات هیئت مدیره اتحادیه صنفی خواهند بود، لذا چنانچه افراد صنفی دارای پروانه کسب شخص حقوقی مشمول ممنوعیت مزبور گردند مجاز به عضویت در هیئت مدیره اتحادیه صنفی نبوده و هیات اجرایی برگزاری انتخابات مکلف به رعایت مقررات مقرره موصوف می باشند.
در دومین بند این بخشنامه نیز چنین آمده است؛ با توجه به استقلال شخصیت حقوقی اتحادیه ها از یکدیگر ممنوعیت عضویت در هیئت مدیره یک اتحادیه به اتحادیه صنفی دیگر قابل تسری نبوده، ولیکن افراد صنفی داوطلب در انتخابات هیئت مدیره اتحادیه‌هایی که حسب تصمیمات کمیسیون نظارت در اثر الحاق رسته، تقسیم و یا ادغام ایجاد شده‌اند، مشمول ممنوعیت مقرر در تبصره ۱ ماده ۲۲ قانون نظام صنفی برای عضویت در هیئت مدیره این قبیل اتحادیه ها می باشند.
در نهایت در سومین و آخرین بند این بخشنامه چنین تاکید شده است؛ نظر به تسریع در برگزاری انتخابات معوق اتحادیه های صنفی و برگزاری انتخابات اتاق‌های اصناف سراسر کشور در مورخه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱، چنانچه تاکنون ماهیت فعالیت اتحادیه صنفی اعم از تولیدی _ خدمات فنی و توزیی _خدماتی، توسط کمیسیون نظارت شهرستان معین نگردیده، ضروری است نسبت به تعیین ماهیت فعالیت اتحادیه به قید فوریت اقدام گردد.
بنابراین گزارش، در برخی شهرستان‌ها، برخی فعالان صنفی که مشمول قانون دو دوره‌ای می‌شوند، در انتخابات اتحادیه‌های جدیدی که در اثر ادغام یا الحاق رسته ایجاد شده‌اند ثبت نام کرده‌اند که این بخشنامه تکلیف ایشان را مشخص و حضورشان در انتخابات را ممنوع کرده‌است.
گفتنی است برخی فعالان صتفی مشمول قانون دو دوره‌ای با هدف ماندن بر کرسی ریاست، اقدام به ایجاد اتحادیه جدید ّکرده و برای تحقق این هدف هزینه سنگینی بر اصناف تحمیل کرده‌اند که با این بخشنامه نقشه‌های ایشان بر آب شد.

666