کد خبر : 1345
تاریخ انتشار : جمعه 8 مهر 1401 - 16:48

احمد شريفان، رئيس اتحاديه فروشندگان کاغذ و مقواي تهران:

تاجرنماها غير قانوني قيمت کاغذ را افزايش مي دهند/ لزوم بررسي هاي لازم از سوي تعزيرات حکومتي از بازار کاغذ

تاجرنماها غير قانوني قيمت کاغذ را افزايش مي دهند/ لزوم بررسي هاي لازم از سوي تعزيرات حکومتي از بازار کاغذ
رئيس اتحاديه فروشندگان کاغذ و مقوا تهران گفت: اگرچه قيمت جهاني کاغذ و مقوا افزايش يافته است؛ اما لازم است نهادهاي ناظر دلايل افزايش قيمت کاغذ و مقوا را بررسي کنند تا در صورت تخلف برخوردهاي قانوني با آنها صورت گيرد.

احمد شريفان، رئيس اتحاديه فروشندگان کاغذ و مقوا تهران در رابطه با دلايل افزايش قيمت کاغذ و مقوا در بازار، گفت: پس از تصميم وزارت صمت مبني بر لزوم عرضه کاغذ از طريق بورس کالا مشکلاتي در بازار سنتي کاغذ و مقوا ايجاد شد به طوري که تاجراني که طي سال ها در بازار بصورت سنتي کاغذ و مقوا خريد و فروش مي کردند حاضر به عرضه موجودي خود به بازار نشدند و از طرفي واردکنندگان نيز با تامل نسبت به واردات کالاهاي خريداري شده خود اقدام کردند لذا اين اتفاقات به نوعي باعث افزايش قيمت در بازار شد.

رئيس اتحاديه فروشندگان کاغذ و مقوا تهران بيان داشت: علاوه بر اين موضوع نيز نوسان جزئي قيمت دلار همواره بر اين بازار تاثير گذار است و لذا يک عده سوء استفاده گر و تاجرنما با استفاده از فضاي موجود بازار قيمت هر بند کاغذ چاپ و تحرير را بين ۲۰ تا ۳۰ درصد گران کردند.

وي اظهار داشت: بر اين اساس طي ماه هاي گذشته قيمت هر بند کاغذ چاپ و تحرير از ۸۱۰ هزار تومان به حدود يک ميليون و ۳۰۰ هزار تومان افزايش يافته است.

رئيس اتحاديه فروشندگان کاغذ و مقوا تهران با اشاره به جنگ روسيه و اوکراين و تاثير آن بر افزايش قيمت کاغذ و مقوا نيز بيان داشت: واردات هر تن کاغذ تحرير تا پيش از مسائل بين اوکراين و روسيه به قيمت ۸۵۰ دلار انجام مي شد؛ اما با توجه به اين مسائل اکنون قيمت هر تن کاغذ وارداتي به هزار و ۳۰۰ دلار رسيده است.

شريفان بيان داشت: البته افزايش قيمت اخير در کاغذ و مقوا مربوط به افزايش قيمت وارداتي اين کالا نيست؛ زيرا همواره تجار و بازرگانان داراي ذخايري از قبل هستند؛ بنابراين به نظر مي رسد با توجه به موجودي قبلي نبايد فعلا قيمت اين کالا در بازار افزايش مي يافت و بر اين اساس لازم است تا بررسي لازم توسط بازرسان تعزيرات حکومتي از اين مسئله صورت گيرد.

وي با اشاره به اينکه تمامي مراحل واردات کالا از ثبت سفارش تا تخصيص ارز و ساير بخش ها در سامانه جامع تجارت ثبت مي شود، گفت: بنابراين پيگيري اين مسئله کاملا امکان پذير است و مسئولان مربوطه به راحتي مي توانند بررسي کنند که افزايش قيمت کاغذ و مقوا در بازار ناشي از سودجويي بوده يا اينکه افزايش قيمت جهاني موجب افزايش قيمت شده است.

شريفان اظهار داشت: بنابراين اگر مشخص شود افزايش قيمت کاغذ و مقوا ناشي از افزايش قيمت جهاني بوده نمي توان به اين مساله اشکالي گرفت؛ اما اگر مشخص شود برخي از تاجرنماها به دليل سودجويي اقدام به افزايش قيمت عرضه کالاهاي قبلي خود کرده اند لازم است تا برخورد قانوني با آنها صورت گيرد.

رئيس اتحاديه فروشندگان کاغذ و مقوا تهران بيان داشت: اما در مجموع افزايش قيمت کاغذ و مقوا در بازار توسط تاجرنماها بدون هماهنگي با اتحاديه صورت گرفته است و همين موضوع باعث افزايش قيمت لوازم التحرير دانش آموزان نيز شده است

برچسب ها :

666