کد خبر : 1852
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 19 مهر 1401 - 8:57

عضو اتاق بازرگانی ایران:

ارزش یک تن کالای وارداتی ۴ برابر یک تن کالای صادراتی است

ارزش یک تن کالای وارداتی ۴ برابر یک تن کالای صادراتی است
عضو اتاق ایران درباره ارتقا تراز تجاری از طریق توسعه فناورانه گفت: متوسط عرضه هر تن کالای وارداتی به کشور بالای ۱۲۰۰ دلار است و در مقابل متوسط عرضه هر تن کالای صادراتی از کشور حدود ۳۰۰ دلار است.

کیومرث فتح الهی کرمانشاهی عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برای توسعه روابط تجاری و بهبود تراز تجاری نیازمند راهبرد تجاری کشور هستیم گفت: این راهبرد باید در زمان تحریم که همچنان ادامه دارد تنظیم شود و همچنین باید برای روزهای بدون تحریم نیز این راهبرد وجود داشته باشد تا اگر یک روزی در آینده تحریم از بین برود، سازوکار مشخصی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته با کشورهای هم‌جوار ایران تفاهم‌نامه و مقابله نامه تجاری مهمی امضا کردیم، اظهار کرد: در هرکدام از روابط چندجانبه با کشورهایی که داریم، تعداد زیادی تفاهم‌نامه امضا کردیم؛ اما تعداد اندکی از آن‌ها را عملیاتی کرده‌ایم؛ بنابراین باید یکی از بخش‌های سند تجاری خود را به این موضوعات اختصاص دهیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو درباره ارتقا تراز تجاری از طریق توسعه فناورانه بیان کرد: متوسط عرضه هر تن کالای وارداتی به کشور بالای ۱۲۰۰ دلار است و در مقابل متوسط عرضه هر تن کالای صادراتی از کشور حدود ۳۰۰ دلار است. در واقع متوسط ارزش هر تن کالای وارداتی به ایران چهار برابر کالاهای صادراتی است.

کرمانشاهی افزود: همین اختلاف قیمتی بین صادرات و واردات باعث می‌شود تراز تجاری منفی رخ دهد. در راستای سند راهبرد تجاری کشور باید در یک برنامه مدون به‌صورت پلکانی باید اختلاف قیمت کالای صادراتی و وارداتی کشور را کاهش دهیم و به یکدیگر نزدیک کنیم.

وی با بیان اینکه در راستای کاهش اختلاف قیمت صادرات و واردات باید تمام حوزه‌های معدنی، صنعتی، کشاورزی و فناورانه را در نظر بگیریم اظهار کرد: همواره اعلام شده است در حوزه نانوفناوری، بایو فناوری، داروهای نوترکیب و در یک‌کلام کالاهای دانش‌بنیان، کشور پیشرفت‌های خوبی داشته است و در مقاطعی اعلام کرده‌ایم یک میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم.

عضو اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: آنچه همه ما را رنج می‌دهد عدم وجود آمار و اطلاعات دقیق است؛ تجارت خارجی نیازمند شفافیت است و تا آمارها را اعلام نکنیم نمی‌توانیم درباره سهم محصولات فناورانه در تراز تجاری نظر بدهیم. شعار دادن ساده است؛ اما اگر بخواهیم عملیاتی کار کنیم باید به این مباحث از جمله طرح آمایش سرزمین توجه کنیم.

666