کد خبر : 1882
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 19 مهر 1401 - 19:11

رئيس اتحاديه نانوايان سنگکي تهران:

نانوایان چقدر درآمد دارند که مکرر جریمه می‌شوند

نانوایان چقدر درآمد دارند که مکرر جریمه می‌شوند

رئيس اتحاديه نانوايان سنگکي تهران با ابراز تاسف از عدم اجراي نرخ‎نامه سال ۱۴۰۱ صنف متبوعش گفت: در حال حاضر نرخ هايي که در دستگاه هاي کارت خوان وجود دارد مربوط به سال ۱۴۰۰ است و نرخ‎نامه سال ۱۴۰۱هنوز اجرايي نشده است. به گزارش پایگاه خبری اتاق شفاف به نقل از پایگاه خبری اتاق اصناف

رئيس اتحاديه نانوايان سنگکي تهران با ابراز تاسف از عدم اجراي نرخ‎نامه سال ۱۴۰۱ صنف متبوعش گفت: در حال حاضر نرخ هايي که در دستگاه هاي کارت خوان وجود دارد مربوط به سال ۱۴۰۰ است و نرخ‎نامه سال ۱۴۰۱هنوز اجرايي نشده است.
به گزارش پایگاه خبری اتاق شفاف به نقل از پایگاه خبری اتاق اصناف تهران، محمد سليماني، رئيس اتحاديه نانوايان سنگکي تهران بيان کرد: نانواها، نان را به قيمت پارسال مي فروشند، حال آنکه شاهديم قيمت تمامي اقلام و کالاها از اجاره بهاي واحدهاي صنفي، حامل هاي انرژي، مزد کارگر و. . . چندين برابر شده؛ اما قيمت نان که تنها محصول قابل عرضه اين اتحاديه و صنف است بايد با قيمت سال ۱۴۰۰ به فروش برسد. اين نوع بي عدالتي شرايط را براي نانوا سخت و غير قابل تحمل مي کند.
وي ادامه داد: آيا کارمندان دولت حاضرند با همان حقوق و دستمزد سال پيش کار کنند؟ امسال ۵۷ درصد حقوق کارگر افزايش يافته، نانوا از کدامين درآمد اين هزينه ها را جبران کند. با اين اوضاع نانوايان مجبور هستند نان را به نرخ سال گذشته بفروشند. از آنجا که تخلف نانوايان بسرعت ديده مي شود، هم اذهان عمومي را عليه آنها تحريک مي کنند و هم نانوا را سريع مقصر اعلام مي دارند.
سليماني تصري حکرد: مگر نانوا به جز نان، کالاي ديگري دارد که بفروشد. هر روزه اقلام و اجناس مختلف گران مي شود و هيچ متخلفي نه معرفي مي شود و نه تذکر مي گيرد. تا بخواهند نرخنامه سال ۱۴۰۱ را اجرايي کنند، سال ۱۴۰۲ آمده است و بايد نرخ جديد بگيريم.
رئيس اتحاديه نانوايان سنگکي تهران در ادامه تاکيد کرد: زماني که دولت براي کارت خوان هاي مخصوص نانواها برنامه ريزي کرد بايد مراحل زيرساخت و پشتيباني آن را مرتب سازماندهي مي کرد. اين در حالي است که دستگاه هاي پوز که در گذشته استفاده مي کرديم داراي پشتيباني بود، هر زمان مشکلي ايجاد مي شد بلافاصله با پشتيباني بموقع کار انجام مي شد؛ اما کارت خوان هايي که به نانواها داده اند از هيچ پشتيباني برخوردار نيست؛ بطوريکه نانوا براي تعويض کاغذ اين دستگاه ها خودش بايد اقدام کند. نانوا وقت اين کار را ندارد که به بازار براي تهيه کاغذ کارت خوان برود بنابراين مجبور مي شود تا نقدي کار کند.
سليماني از عدم اشراف بازرسان در حوزه نان گفت و تصريح کرد: بازرساني که به نانوايي ها مراجعه مي کنند متاسفانه نه دانش، علم و تخصص دارند و نه اينکه به نانوايي ها اعتماد مي کنند. با سليقه و نظر شخصي بازرسي مي کنند. تعداد بازرسي ها از مراکز مختلف طي روز هم کم نيست. دائم بازرسان وزارت کشاورزي–بسيج- صنعت و معدن و .. به واحدهاي صنفي نانوايي مراجعه و هر يک به نوعي نانوا را جريمه مي کنند.
سليماني تاکيد کرد: مگر نانوا چقدر درآمد دارد که مرتب جريمه بپردازد؟ بازرسان نه تخصص دارند و نه عدالت. براي تشخيص وزن هر چانه نان، نمونه ها را بين دو تا پنج چانه انتخاب نمي کنند. به هر حال نانوا ها با دست، اندازه چانه را انتخاب مي کنند و ممکن است بين ۱۰ تا ۲۰ گرم اختلاف باشد. در حاليکه بازرس يک چانه را انتخاب و ميزان را همان قرار داده و ترازوي نانوايي را نيز قبول نداشته و خودش هم ترازو ندارد، فقط جريمه را مي شناسد و در نهايت قاضي تعزيرات هم به نظر بازرس اهميت مي دهد و اعلام تخلف مي کند.
وي اضافه کرد: طبق مصوبه کارگروه آرد و نان تا اطلاع ثانوني مشمول قيمت گذاري نيستيم؛ اما تعزيرات بدون توجه به اين مصوبه جريمه مي کند؛ بدون اين که به مستندات نانوايان اهميت بدهد. ما در هر شرايطي تعامل کرده ايم؛ اما اصرار دارند تا شرايط خودشان ر ابه نانوايي ها تحميل کنند. ما خواهان اجراي نرخنامه ۱۴۰۱ هستيم.

برچسب ها :

ناموجود
666