کد خبر : 2546
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 3 آبان 1401 - 16:21

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم‌خانگي تهران:

، اگر کيفيت توليدات داخلي پايين است چرا اجازه توليد به آنها داده مي‌شود!/لزوم رقابتي بودن قيمت کالاهاي توليدي در کشور

، اگر کيفيت توليدات داخلي پايين است چرا اجازه توليد به آنها داده مي‌شود!/لزوم رقابتي بودن قيمت کالاهاي توليدي در کشور
رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران با انتقاد از سخنان برخي مسئولان در خصوص پايين بودن استاندارد لوازم خانگي توليد داخلي، گفت: اگر کيفيت توليدات داخلي پايين است چرا اجازه توليد به آنها داده مي‌شود.

اکبر پازوکي، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران بيان کرد: استانداردهاي توليدات ايراني بايد متناسب با تکنولوژي روز تغيير کند؛ اين سخن به اين معنا نيست که در گذشته کالاهاي ما استاندارد نداشتند، بايد کالاهاي استاندارد ما به روز شوند. امروز توليدکنندگان با مشقت بسيار اقدام به توليد ميکنند اگر کالاهاي توليدي آنها بيکيفيت باشد خريدار و فروشنده کالاي آنها را پس ميزند و اين سخن به معني ورشکستگي توليدکنندگان است.

وي خاطر نشان کرد: قيمت لوازم خانگي افزايش چشمگيري داشته است. تورم موجود در لوازم خانگي باعث شد که توان مردم براي تغيير و خريد لوازم خانگي کاهش پيدا کند و اين اعتراض هاي اخير نيز به رکود بازار دامن زد چراکه فعالان اقتصادي ناچار به تعطيلي واحد صنفي و کاهش ساعت کاري خود شدند.

پازوکي در پاسخ به اين پرسش که وزارت صمت از افزايش ۳۴ درصدي صادرات لوزام خانگي سبک در شش ماه نخست سال جاري خبر داد اين در حالي است که ما در توليد اين اقلام با چالش مواجه هستيم، آيا صادرات اين اقلام تنظيم بازار داخلي را برهم زد؟ گفت: لوازم خانگي سبک به صورت قاچاق وارد مي شود، البته تنوع توليدي ما در اين لوازم قابل توجه نيست؛ اما به اين معنا نيست که ما نتوانيم اين اقلام را توليد و صادر کنيم. صادرات لوازم خانگي کوچک و سبک از سال هاي گذشته متداول بوده اما آنچه اهميت دارد اين است که ما چه محصولاتي را توليد و به چه کشورهايي صادر مي کنيم؟

وي با اشاره به افزايش مشوق هاي صادراتي براي توليدکنندگان داخلي، تصريح کرد: توليدکنندگان صرفا با هدف تامين بازار داخلي اقدام به توليد نمي کنند و بخشي از کالاهاي توليدي ما به عراق، افغانستان و سوريه صادر مي شود؛ اما صادرات لوازم سبک به اين کشورها چشمگير نبوده است.

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران با بيان اينکه رشد صادرات لوازم خانگي سبک به معني افزايش رقم صادراتي محسوب نمي شود، گفت: قيمت لوازم خانگي سبک در مقايسه با لوازم خانگي بزرگ قابل توجه نيست از اينرو افزايش صادرات نمي تواند به مثابه ورود ارز قابل توجه به کشور در نظر گرفته شود به عنوان مثال اگر صادرات سه يخچال ۲۱ ميليون مي شود و با قيمت آن مي توان حداکثر ۱۰ پنکه صادر کرد.

پازوکي با بيان اينکه زمينه هاي افزايش صادرات کالا بايد فراهم شود، گفت: قيمت کالاهاي توليدي در کشور بايد قابل رقابت باشد؛ کشورهاي همسايه خواهان کالاهاي ايراني هستند؛ اما در گام نخست بايد قيمت کالاها قابل رقابت شوند چراکه با وفور لوازم خانگي در بازار کشورهاي همسايه آنها ترجيح مي دهند کالاي کشورهاي اروپايي را انتخاب کنند.

به گفته وي؛ اگر صادرات افزايش پيدا کند هزينه سر بار توليدکنندگان کاهش و در نتيجه قيمت ها ريزش ميکند اين مهم مستلزم اين است که دولت از توليدکنندگان داخلي حمايت کند.

پازوکي از حاکم شدن رکود ۸۰ تا ۹۰ درصدي بازار لوازم خانگي داخلي خبر داد و افزود: قيمت لوازم خانگي افزايش چشمگيري داشته است، تورم موجود در لوازم خانگي باعث شد که توان مردم براي تغيير و خريد لوازم خانگي کاهش پيدا کند و اين اعتراضهاي اخير نيز به رکود بازار دامن زد چراکه فعالان اقتصادي ناچار به تعطيلي واحد صنفي و کاهش ساعت کاري خود شدند.

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران ادامه داد: سال آينده دولت بايد رکود ۸۰ تا ۹۰ درصدي بازار را لحاظ کند و متناسب با آن ماليات از فعالان اقتصادي دريافت کند.

وي با اشاره به افزايش تعداد گارانتي هاي غيرشرکتي، افزود: تعميرات تخصصي لوازم خانگي در فضاي مجازي از سوي تعدادي از افراد دنبال مي شود. اين افراد خود را تعميرکاران اصلي شرکت ها معرفي مي کنند در حالي که بسياري از تبليغات آنها دروغ است. به عنوان مثال اگر ماشين لباسشويي شخصي خراب شود ابتدا مي گويند برد ماشين لباسشويي شما خراب است و بايد براي تعمير برده شود و مبلغي را براي هزينه تعمير اعلام مي کنند، اما بعد از چند روز دو برابر مبلغي که اعلام کردند براي تعمير کالا از صاحب آن مطالبه مي کنند که اين شيوه تعمير يک نوع کلاهبرداري محسوب مي شود.

به گفته پازوکي؛ مردم از سامانه ۱۲۴ اطلاعات لازم در زمينه تعميرکاران را دريافت کنند.

وي ادامه داد: تکنولوژي به کار گرفته شده در برخي از کالاهاي توليدي پايين است به عنوان مثال کشورهاي اروپايي در توليد سايد باي سايد علاوه بر آب سردکن، آب گرمکن نيز تعبيه کرده اند ما هنوز به اين تکنولوژي مجهز نشديم اما اين سخن به اين معنا نيست که توليدات ما بي کيفيت است.

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي با بيان اينکه قيمت لوازم خانگي در هفتههاي اخير تغيير نکرده است، افزود: لباسشويي ۶ تا ۱۷ ميليون تومان، ظرفشويي ۱۳ تا ۱۹ ميليون تومان، يخچال معمولي ۵ تا ۲۴ ميليون تومان، سايد باي سايد ۳۰ تا ۶۰ ميليون تومان، گاز طرح فر معمولي يک ميليون و ۷۰۰ تا ۴ ميليون و گاز فردار ۸ تا ۲۴ ميليون تومان در بازار موجود است

برچسب ها :

666