کد خبر : 3058
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 19 آبان 1401 - 17:27

رئيس اتحاديه سمساران و امانت فروشان تهران:

کاهش شديد خريد و فروش کالاي دست دوم/ قيمت ها با قدرت خريد مردم همخواني ندارد

کاهش شديد خريد و فروش کالاي دست دوم/ قيمت ها با قدرت خريد مردم همخواني ندارد
رئيس اتحاديه سمساران و امانت‌ فروشان تهران از کاهش شديد خريد و فروش اين صنف خبر داد و ?بيان کرد: کاهش شديد قدرت خريد مردم کالاهاي دست دوم را از دسترس خانوارهاي ايراني خارج کرده است.

داود عبداللهي فرد، رئيس اتحاديه سمساران و امانت فروشان تهران درباره وضعيت فعلي فعالان اين صنف گفت: وضعيت فعالان اين صنف و همکاران ما همانند ساير اصناف است. بنيه مالي مردم ضعيف شده و نقدينگي در دست آنها کم است و اين شرايط سبب شده حتي نتوانند براي خريد کالاهاي دست دوم اقدام کنند.

رئيس اتحاديه سمساران و امانت فروشان تهران تصريح کرد: برخلاف باور برخي افراد جامعه؛ قيمت کالاهاي دست دوم نيز همانند کالاهاي نو افزايش يافته و نرخ هاي فعلي با قدرت خريد مردم همخواني ندارد.
وي گفت: شرايط متاسفانه به گونه اي است که همکاران فقط معاملات بسيار جزيي انجام مي دهند و برخلاف تصور عمومي کاسبي در اين صنف اصلا رونق ندارد.

رئيس اتحاديه سمساران و امانت فروشان تهران خاطرنشان کرد: شرايط رکود، تورم بالا، افزايش نرخ ها گريبانگير تمام صنوف شده و در وضعيت کاري کسبه تاثيرگذار بوده است.

عبداللهي فرد در پاسخ به اين سوال که در شرايط فعلي اگر خريد و فروشي انجام شود، بيشتر شامل کدام کالا هست؛ بيان کرد: لوازم برقي خانگي مانند يخچال، فريزر، لباسشويي، تلويزيون و … مي شود؛ البته تا حدودي هم فروش مبلمان و ميز ناهار خوري هم در برخي واحدهاي صنفي انجام مي شود؛ اکنون اينگونه کالاها بيشتر در بازار داد و ستد مي شود.
وي اظهار کرد: سمسار و امانت فروش واسطه اي بين فروشندگان و خريداران است؛ اما شبکه هاي مجازي تاحدودي دست همکاران بنده را از اين بازار کوتاه کرده و در برخي موارد حتي از گردونه خارج شده ايم؛ اما در مجموع خريد و فروش کالاهاي دست دوم در شبکه هاي مجازي انجام ميشود که حتي خريد و فروش در اين بازار نيز کاهش يافته است.
رئيس اتحاديه سمساران و امانت فروشان تهران در پاسخ به اين پرسش که آيا ميزان فروش اين لوازم از سوي مردم نيز افزايش يافته يا خير؛ توضيح داد: فروشندگان لوازم خانگي نيز کاهش يافته زيرا مابه التفاوت وسايل نو و دست دوم زياد است و خانواده ها سعي مي کنند از کالاهاي موجود در منزل استفاده کنند؛ مگر اينکه کالا فرسوده شده و غيرقابل استفاده باشد و در اين صورت به همکاران و هم صنفي هاي ما کالا را مي فروشند اما در مجموع به دليل اينکه تفاوت قيمت کالاي نو و دست دوم بسيار زياد است؛ ترجيح مي دهند کالاهاي موجود را نگه دارند زيرا تامين هزينه خريد کالاي نو بسيار سخت است.
به گفته وي بخش مهمي از اين کالاها ديگر قابل استفاده نيست و در حقيقت ضايعات محسوب مي شود.

رئيس اتحاديه سمساران و امانت فروشان تهران درباره بيشترين موارد شکايت از سوي شهروندان به اين اتحاديه توضيح داد: بيشتر مربوط به لوازم برقي مي شود و اخيرا مشاهده مي شود برخي افراد کم لطف کالاهاي دست دوم بسيار تميز را به جاي کالاي استوک و کف نمايشگاهي به فروش مي رسانند که اين موارد نيز قابل پيگيري است؛ بيشتر شکايت ها نيز در مورد لوازم برقي مانند يخچال، تلويزيون و … است.

عبداللهي فرد درباره موضوع مهم کلاهبرداري از افراد در قالب انتشار آگهي در پلتفرم هاي مجازي توضيح داد: به مراتب ديده شده عمده شکايت ها به پليس فتا در قالب کلاهبرداري در فضاي مجازي است؛ به نظر بنده ۹۰ درصد ميزان شکايت هاي رسيدگي شده در پليس فتا مربوط به مواردي است که کالايي را به گونه اي قيمت گذاري کرده اند که افراد براي خريد تطميع شده و براي پرداخت بيعانه فريب مي خورند و متاسفانه پس از مدتي نه کسي پاسخگوي شماره اعلام شده است و نه آدرسي براي مراجعه وجود دارد. اين اتفاق در موارد متعددي رخ مي دهد و حتي همکاران بنده نيز با اين موارد مواجه مي شوند

666