کد خبر : 5057
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 8 دی 1401 - 17:53

باید در چارچوب قانون، استقلال اصناف حفظ شود 

باید در چارچوب قانون، استقلال اصناف حفظ شود 
نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران در بررسی شرایط ورود افراد جدید به بدنه مدیریتی تشکل‌های صنفی: باید در چارچوب قانون، استقلال اصناف حفظ شود

طی ماه‌های گذشته، تبصره ۱ ماده ۲۲ قانون نظام صنفی در تعیین صلاحیت نامزدهای انتخابات‌اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها اعمال شد. در این قانون آمده است: (مدت مسئولیت اعضای هیأت مدیره اتحادیه‌ها از تاریخ انتخاب چهارسال تمام است. اعضای هیأت مدیره با رأی مخفی و مستقیم اعضای اتحادیه انتخاب می‌شوند. اعضای مذکور نمی‌توانند بیش از دو دوره‌ متوالی و یا چهار دوره متناوب در هیأت مدیره اتحادیه عضویت داشته باشند.) اجرای این قانون برای اولین دوره، موجب شد تا تعداد زیادی از اعضای هیات مدیره اتحادیه‌ها و اعضای هیات رئیسه اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها کنار گذاشته شده و افراد جدیدی به بدنه مدیریتی تشکل‌های صنفی ورود پیدا کنند. نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران به بررسی این امر و مزیت‌ها و نگرانی‌های این تغییر گسترده پرداخت.
مجتبی صفایی، نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران بیان کرد: هر جا که شکوفایی و تحول صورت گرفته ماحصل تفکر و ایده‌های جدیدی بوده است. اجرای قانون ممنوعیت عضویت بیش از دو دوره متوالی و چهار دوره متناوب در هیات مدیره اتحادیه‌ها موجب شده است تا افکار نو به تشکل‌های صنفی راه یابد و این امید را ایجاد می‌کند که در آینده نزدیک شاهد خدمات و تصمیم‌گیری‌های نوینی به واحدهای صنفی و به طور کلی نظام اقتصادی کشور باشیم.
وی افزود: ورود افراد جدید به بدنه مدیریتی تشکل‌های صنفی‌ می‌تواند تحولی را در تصمیم‌گیری‌های صنفی ایجاد کند. هرچند افراد باتجربه، کسانی بودند که کشور هزینه‌های زیادی برای ایشان داده بود تا به تجربه فوق‌الاشاره دست یابند و محدودیت‌های ایجاد شده موجب شد تا کشور به یک باره از این تجربه‌ها محروم شود. این امر در آینده نزدیک، مدیریت کار را برای افراد جدید نیز دشوار‌ می‌کند.
صفایی بیان کرد: افراد جدید فرصت محدودی دارند تا بتوانند به فوریت به تجربه دست یابند و از این تجربه در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنند. چرا که تنها پس از ۸ سال، ایشان نیز باید کنار بروند و مجددا افراد جدیدی وارد این حوزه شوند.
نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران تصریح کرد: اصلاح قانون صنفی در کمیسیون اقتصادی مجلس هنوز مطرح است و چنانچه این محدویت‌ها لغو نشود، در آینده ابر چالشی در مدیریت امور صنفی و بازار داریم. ما از قانون‌گذار‌ می‌خواهیم که ورود افراد جدید، به انتخاب مردم باشد و نه به اجبار قانون.
وی در پاسخ این پرسش که چه توصیه‌هایی به مدیران جدید تشکل‌های صنفی دارید، گفت: مهمترین توصیه من به مدیران جدید این است که اجازه ندهند افراد غیرصنفی که خود را ذی مدخل اصناف‌ می‌دانند، در امور اصناف دخالت کنند. گاها افرادی که کوچکترین سهمی در اصناف ندارند،‌ می‌خواهند خود را متولی اصناف بدانند.
نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران بیان کرد: ممکن است برخی بخواهند از کم تجربگی‌ها سوء استفاده کنند. بنابراین لازم است در برابر این تهدید هوشیار بود و در چارچوب قانون، استقلال اصناف حفظ شود. در این رابطه از ظرفیت و همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون نظارت کمال استفاده را کنند و مشکلات خود را به اطلاع مسئولان برسانند تا چاره اندیشی شود.
وی همچنین تاکید کرد: اصناف از جایی آسیب‌ می‌بیند که دچار دو دستگی شود. همه باید اولویت‌های جامعه و اولویت‌های صنفی را مد نظر قرار دهیم و گام‌هایی برای رفع مشکلات برداریم.

666