کد خبر : 5165
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 دی 1401 - 16:32

رئيس اتحاديه توليدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تهران:

افزايش هزينه واردات مواد اوليه فرش/ ترکيه با استفاده ابزاري از هنرمندان حوزه فرش سود اصلي را نصيب خود کرد

افزايش هزينه واردات مواد اوليه فرش/ ترکيه با استفاده ابزاري از هنرمندان حوزه فرش سود اصلي را نصيب خود کرد
رئيس اتحاديه توليدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تهران درباره برخي مشکلات موجود در اين صنعت بيان گفت: با توجه به نوسانات بازار ارز طي چند ماه اخير، هزينه واردات مواد اوليه بسيار افزايش پيدا کرد. در واقع بخش قابل توجهي از متريال توليد فرش وارداتي است که با افزايش نرخ ارز شاهد افزايش هزينه توليد فرش خواهيم بود.

محمدعلي زرينه کفش، رئيس اتحاديه توليدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تهران اظهار کرد: مواد رنگ زاي باکيفيت و خوب از ۳۰۰ سال پيش تاکنون از آلمان به ايران وارد مي شد؛ اما به دليل تحريم و افزايش قيمت ارز امکان واردات آن از اين کشور وجود ندارد. با توجه به نوسانات بازار ارز طي چند ماه اخير، هزينه واردات اين مواد بسيار افزايش پيدا کرد. اين در حالي است که بالاي ۹۰ درصد کلاف هاي نخ توسط مواد رنگ‎زاي وارداتي رنگرزي مي شود.

وي افزود: گرچه هزينه رنگرزي هم افزايش قابل توجهي دارد، اما در حال حاضر تنها مشکل صنعت فرش افزايش هزينه رنگرزي نيست. نوسانات ارزي در بحث واردات ابريشم که تقريبا ۱۰۰ درصد نياز کشور از طريق واردات تامين مي شود، تاثير گذاشته است.

زرينه کفش ادامه داد: همين موضوع در بحث واردات کرک و پشم نيز صدق مي کند. در واقع بخش قابل توجهي از متريال توليد فرش وارداتي است که با افزايش نرخ ارز شاهد افزايش هزينه توليد فرش خواهيم بود.

وي درباره مهاجرت فعالان اين حوزه و دليل آن نيز گفت: مهاجرت طراحان فرش از چند سال گذشته آغاز شد. متاسفانه از آنجا که ايران قانون جهاني کپي رايت را نپذيرفت و فردي هم در بدنه دولت براي دفاع از اين قانون فعاليت ندارد، اين امر باعث شد کشورهايي همچون نپال، چين، هند، پاکستان، ترکيه و … از طرح فرش هاي ايراني کپيبرداري کنند.

رئيس اتحاديه توليدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تهران در پاسخ به اينکه چرا ما در زمينه هاي ديگر مانند مرمت فرش که ارزآوري خوبي هم دارد، اقدامي نکرده ايم گفت: با توجه به اينکه واردات برخي از فرش ها به کشور ممنوع است ما مبادرت به ايجاد سامانه اي براي واردات فرش به جهت مرمت، تکميل و شست وشو نکرده ايم تا در يک چارچوب مشخص فرش هايي را که نياز به مرمت دارند بتوانيم به کشور وارد کنيم. اين در حالي است که کشوري مانند ترکيه در اين زمينه گام هاي بسيار خوبي برداشته است. همين خلأ و بي توجهي در ايران باعث شد تا ترکيه اقدام به جذب هنرمندان و مرمت کاران ايراني کند. ترکيه با استفاده ابزاري از هنرمندان حوزه فرش سود اصلي را نصيب خود کرد.

زرينه کفش در اهميت نقش دولت گفت: در گذشته وزير بازرگاني داشتيم، اما اکنون به وزير صنعت، معدن و تجارت تغيير نام داده است

666