کد خبر : 5567
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 بهمن 1401 - 14:47

در نتیجه اعتماد به مدیران و متخصصان جوان تحقق یافت

تولید تجهیزات سرچاهی با فشار کاری ۱۵۰۰۰ PSI در شرکت وتکو

تولید تجهیزات سرچاهی با فشار کاری ۱۵۰۰۰ PSI در شرکت وتکو

شرکت وتکو با بیش از دو دهه تجربه در صنعت ساخت تجهیزات سرچاهی به عنوان یکی از نیازهای راهبردی صنعت نفت از شرکت‌های خوشنام و موفق ایران است. وتکو در جایگاه یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت صنایع تجهیزات نفت در سال‌های اخیر موفق شده به عنوانی شرکتی دانش بنیان، علاوه بر تجهیزاتی که پیش از

شرکت وتکو با بیش از دو دهه تجربه در صنعت ساخت تجهیزات سرچاهی به عنوان یکی از نیازهای راهبردی صنعت نفت از شرکت‌های خوشنام و موفق ایران است. وتکو در جایگاه یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت صنایع تجهیزات نفت در سال‌های اخیر موفق شده به عنوانی شرکتی دانش بنیان، علاوه بر تجهیزاتی که پیش از این تولید می‌کرد، در حوزه تولید محصولات دانش بنیان و جدید ورودی موفق داشته باشد که تولید تجهیزات سرچاهی (ولهد) با فشار کاری ۱۵۰۰۰ PSI، که در شهریورماه سال جاری رونمایی شد از دستاوردهای این مجموعه است.
این موفقیت‌ها حاصل اعتماد مدیران ارشد شرکت صنایع تجهیزات نفت از جمله حسن وفائی مدیرعامل این مجموعه به مدیران و متخصصان جوان کشورمان است، چراکه از بدو انتصاب امیرمهدی جواهردشتی به عنوان مدیرعامل شرکت وتکو این مجموعه علاوه براینکه از منظر کمی و کیفی توانست تولید محصولات خود را بهبود بخشد، موفقیت‌های چشمگیری نیز در عرصه تولید محصولات جدید داشته است.
ماهنامه تخصصی چشم انداز نفت در پنجاهیمن شماره خود گزارشی از تولید تجهیزات سرچاهی (ولهد) با فشار کاری ۱۵۰۰۰ PSI منتشر کرد و با درک اهمیت این دستاورد ارزنده برای کشورمان، تیتر و عکس روی جلد را نیز به این گزارش اختصاص داد، در ادامه گزارش منشتر شده در این نشریه را می‌خوانید.
بومی ســازی تجهیزات ســرچاهی به روش انتقال تکنولوژی یکی از موفق ترین مدل های اســتفاده از دانش فنی روز دنیا برای داخلی ســازی ساخت تجهیزات مورد استفاده در صنایع نفت و گاز کشور می باشــد.
شــرکت فناوری تجهیزات ســرچاهی (WETCO) در سال 1380 در یک پروژه مشترک با شــرکت ABB بــه عنوان یکــی از معروف ترین برندهای جهانی ســازنده تجهیزات سرچاهی در آن زمــان اقدام بــه تولید تجهیزات ســرچاهی با استفاده از دانش فنی شریک خارجی کرد.
نحوه همکاری هم به این صورت بود که شریک خارجی متعهد به ارائه نقشــه های فنی وساخت تجهیزات بــود و در کارگاه شــرکت WETCO فقــط مونتــاژ تجهیزات انجام می شــد و آنها بــر تمامی مراحل تســت و مونتاژ نظارت می کردند.
بعد از دوســال بدلیل واگذاری بخش نفت وگاز شرکت ABB این مشــارکت بــا شــرکت GRAY VETCO کــه از برندهــای معتبــر دنیا در حوزه ســاخت وســایل سرچاهی بود ادامه پیدا کرد.
در این تجربه جدید یک گام فراتر از قرارداد قبلی برداشته شد و شرکت WETCO علاوه بر مونتاژ، ماشــین کاری Body تجهیزات را هم بر عهده گرفت. که این اولین گام بــرای رســوب دانــش فنــی ســاخت تجهیــزات سرچاهی در این شرکت ایرانی بود.
با توجه به شرایط بین المللی شرکت Gray Vetco هم از سال 1386 همکاری اش را با شرکت ایرانی قطع کرد و مســئولین فناوری تجهیزات سرچاهی تصمیم گرفتند که با استفاده از دانش فنی کسب شــده در دو مشارکت با برندهای خارجی، این بار بــا برنــد ایرانی اقــدام بــه تولید تجهیــزات مورد اســتفاده در چاههای نفت وگاز کشور بنمایند. از این رو برند Wetco که شــباهت اســمی زیادی به آخرین شــریک خارجی داشــت برای محصولات شرکت فناوری تجهیزات سرچاهی انتخاب شد.
با وجــود اینکه در زمان حضور شــریک خارجی هم اغلب فرایندهای ساخت در محل کارخانه در ایران انجام می شــد ولی انجام صفر تا صد کلیه مراحل طراحی تا تولید وتســت نهایــی ونصب تجهیزات تجربه جدیدی بود که تاکنون در این شرکت انجام نشــده بــود.
نکتــه اصلی این بود کــه خارجی ها بعضــی ظرافت های طراحی و ســاخت بخصوص دربخش Sealing و قسمت های داخلی Valve را کمتر در اختیار شــریک ایرانی گذاشــته بودند. با ایــن وجود این نکات ظریف، با کارهای مطالعاتی و البتــه ســابقه ســاخت قبلــی، کــم کم توســط مهندســین ایرانــی اصول طراحی ایــن بخشها رمزگشایی شد و شرکت WETCO با تکیه بر توان فنــی متخصصین خودش توانســت تســت های میدانــی تجهیزاتــش را بــا حداقل خطــا ولغزش عملیاتی پشــت ســربگذارد.
با ایــن وجود با صبر و تحملی که استفاده کنندگان تجهیزات بخصوص در شرکت های بهره بردار به خرج دادند و اعتمادی که به توانمندی داخلی داشتند، شرکت WETCO مرزهــای دانشــی در زمینــه طراحــی و ســاخت تجهیزات سرچاهی متفاوت را تسخیر کرد و علاوه بــر تجهیــزات CONVENTIONAL ، موفــق به طراحــی و ســاخت وســایل ســرچاهی مختــص چاه‌هــای مجهز بــه پمپ درون چاهــی (ESP) تجهیزات ســرچاهی یکپارچــه (UNITIZED)و تجهیزات با فشــار کاری 10 هزار پام تا اوایل دهه 90 شــد.
به طــوری کــه اکنون کمتــر چاهی یافت می‌شــود که امــکان طراحی وســاخت تجهیزات سرچاهی اش توسط ســازندگان داخلی از جمله شرکت WETCO فراهم نباشد.
توجه مســتمر به فعالیت های پژوهشی ومطالعاتی در ایــن شــرکت منجر به اعطای اولیــن گواهینامه کیفیــت محصــول (IPICB) در بیــن ســازندگان
داخلی تجهیزات ســرچاهی به شــرکت WETCO شد. با این همه اوج رشد وشکوفایی فنی و مهندسی این شــرکت طراحی وساخت تجهیزات سرچاهی با فشار کاری 15 هزار پام بود که طی یک پروسه چند ســاله منجر به داخلی ســازی این تجهیز پراهمیت واســتراتژیک شــد.
تجهیزاتی که برای استفاده در چاههای پرفشــار یکی از مناطق عملیاتی شــرکت مناطــق نفت خیز جنوب طراحی وســاخته شــده وطی مراســمی در اولین روز شــهریورماه با حضور وزیر نفت از آن رونمایی رسمی شد.
آنچــه در دو قسمت بعدی این گزارش می‌خوانید مراحل فنی طراحی و ســاخت این تجهیز بســیار اســتراتژیک به قلم تیم مهندسی وتحقیق و توسعه شرکت WETCO می باشد.

ادامه دارد… .

برچسب ها :

ناموجود
666