کد خبر : 6462
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 اردیبهشت 1402 - 15:30

نگرانی رئیس اتاق اصناف از تحمیل هزینه مضاعف بر اصناف

اعتراض جمعی از فعالان صنفی به تغییر زمان انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف ایران

اعتراض جمعی از فعالان صنفی به تغییر زمان انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف ایران
موافقت وزیر صمت با درخواست تعویق انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف ایران ممکن است بر سرنوشت انتخابات و طرح استیضاح وزیر صمت اثرگذار باشد.

ارسال نامه تعویق انتخابات هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران، جامعه صنفی را درگیر حاشیه‌ای جدید کرده است و از سویی بیم آن می‌رود موافقت وزیر صمت با این خواسته اثر منفی بر طرح استیضاح وی بگذارد.
به‌ گزارش خبرنگار پایگاه خبری اتاق شفاف، ارسال نامه‌ای با امضاء قاسم نوده فراهانی رییس اتاق اصناف ایران برای سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت با موضوع تعویق انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف ایران، حاشیه‌ای جدید برای جامعه صنفی ایجاد کرده و اعتراض جمعی از اعضای اجلاسیه اتاق اصناف ایران را به دنبال داشته است.
در این نامه با استناد به رای صادره مورخ ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص تبصره ۱ ماده ۲۲ ق.ن.ص مبنی بر اینکه شخصیت مستقل حقوقی اتحادیه ها مانع از تسری ممنوعیت قانونی حضور بیش از دو دوره متوالی افراد در هیات مدیره اتحادیه خود یا سایر اتحادیه ها نمی باشد.
رییس اتاق اصناف ایران با استناد به این حکم و آثار آن بر آینده مدیران جامعه صنفی معتقد است که انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف ایران پس از تطبیق شرایط و مشخص شدن تکلیف و وضعیت بقاء یا خروج افرادی که مشمول این رای می‌شوند، برگزار شود تا از تحنیل هزینه مضاعف بر جامعه صنفی ممانعت شود.
این اقدام نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران، موجبات اعتراض برخی اعضای هیئت رییسه و جمعی از اعضای اجلاسیه اتاق را در پی داشته و جمعی از روسای اتاق های کشور از طریق نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی پیگیر این موضوع می باشند، چراکه معتقد هستند تغییر زمان ممکن است به نفع یا ضرر برخی‌ نامزدها منتهی شود.
این موضوع این نگرانی را ایجاد کرده که در صورت موافقت وزیر صمت با تعویق برگزاری انتخابات، حاشیه‌هایی جدید برای این عضو کابینه دولت در جریان استیضاح وی توسط نمایندگان مجلس ایجاد شود.
برخی ناظران معتقد هستند این درخواست بر نتیجه انتخابات اثرگدار خواهد بود به نحوی که با فراهم شدن فرصت بیشتر امکان جذب رای برای برخی نامزدها فراهم شود، موضوعی که به دلیل تغییرات پی‌درپی در هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران پیش از این مغفول مانده است.
بنابراین گزارش، با حکم اخیر دیوان عدالت اداری برخی نامزدهای حاضر در انتخابات که مشمول این رای می‌شوند، اقبال گذشته خود را از دست داده‌اند و این روند خود انگیزه‌ای شده تا دیگر نامزدها شانس بیشتری برای خود قائل شوند.
گفتنی است مخالفت سریع و صریح وزیر صمت با این درخواست و برگزاری قانونی انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف ایران در تاریخ دهم اردیبهشت ۱۴۰۲، می‌تواند موجبات حمایت اتاق های اصناف سراسر کشور و هیات رییسه آینده اتاق اصناف ایران از وزیر صمت را در پی داشته باشد.
باید به این نکنه توجه داشت که قاسم نوده فراهانی رییس اتاق اصناف ایران در انخابات پیش رو نامزد نبوده و تغییر زمان انتخابات برای وی سود یا زیانی ندارد و ایشان با توجه به مسولیتی که به عنوان رییس برعهده دارد منافع عمومی جامعه صنفی را مد نظر قرار داده است.

666