کد خبر : 6636
تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 خرداد 1402 - 21:12

در نشست خبری روز ملی اصناف‌مطرح شد:

علی شفائی

حضور رئیس مجلس در مراسم بزرگداشت روز ملی اصناف

حضور رئیس مجلس در مراسم بزرگداشت روز ملی اصناف
محمدرضا فرجی دبیرکل آیین بزرگداشت روز ملی اصناف از حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم‌ خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق شفاف، نشست خبری آیین بزرگداشت روز ملی و هفته اصناف با حضور علی توسطی رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس همایش و محمدرضا فرجی عضو هیات رئیسه اتاق اصناف و دبیرکل همایش برگزار و ضمن تبیین برنامه‌ها و اهداف پیش بینی شده برای هفنه اصناف، گزارشی از وضعیت اصناف و چالش های پیش روی ایشان ارائه شد.
در ابتدای این نشست علی توسطی رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به نظر مثبت وزیر اقتصاد در خصوص تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی اصناف، از عدم ابلاغ دستورالعمل اجرایی ذیریط انتقاد کرد و افزود: در ارتباط با بحث مالیات ما اعتقاد داریم که مالیات حقوق حاکمیتی است و باید پرداخت شود اما بحث ما روی عادلانه بودن آن است.
رئیس همایش بزرگداشت روز ملی اصناف با تاکید بر اینکه واحدهای صنفی هیچگاه روی اصل پرداخت مالیات بحثی نداشته‌اند، اظهار داشت: با توجه به تغییراتی که در ارتباط با سامانه های مالیاتی به وجود آمده در 100 سال تاریخ مالیات ستانی در ایران ظرف 2 سال گذشته با پدیده‌های مدرنیته و سامانه ها مواجه شده‌ایم که این سامانه ها الگوریتمی بر مبنای یک سری ضرایب مالیاتی، مالیات ها را تغییر می‌دهند بدون اینکه هیچ هماهنگی با مدیریت بخش ارشد اصناف داشته باشند و این موضوع یک سری نارضایتی ها را بوجود آورده است.
وی بیان داشت: امروز آخرین روز تحویل اظهارنامه های مالیاتی است و در حالی که درخواست های متعددی برای تمدید مهلت تحویل اظهار نامه داشته ایم و با وجود اینکه خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در جلسات اخیر پذیرفتند که مهلت تحویل اظهارنامه 10 روز تمدید شود اما تا این لحظه؛ دستورالعملی در این رابطه به ما ابلاغ نشده است.
توسطی در خصوص عدم شفافیت در حوزه مالیات ستانی بیان داشت: یک فرد صنفی نمی‌داند به چه دلیل مالیاتش چند برابر شده است و مثلا از 40 میلیون به 150 میلیون تومان رسیده است. توقع ما از سازمان مالیاتی شفاف سازی که صنوف مختلف بدانند که بر چه مبنا و ضریب مالیاتی، مالیات پرداخت می‌کنند.
وی با بیان اینکه برای اتحادیه‌هایی از قبیل کاغذ مقوا، ناشران و مواد غذایی ضریب سود در نظر گرفته 7 درصد است، اظهار داشت: این در حالی است که ضریب مالیاتی آن را 12 درصد بیان می‌کند و لذا ما نتوانسته‌ایم در نظامی که مدعی مدرنیته و استفاده از سامانه‌ها هستند، ضرایب سود ما کمتر از ضرایب مالیاتی است و لذا امیدواریم سازمان امور مالیاتی فراتر از استفاده از سامانه‌ها از مشاوره کارشناسان صنفی و روسای اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف استفاده کند که این ابهامات رفع شود
رئیس اتاق اصناف تهران بیان داشت: جامعه صنفی به صورت یک هرم و مخلوط است، قاعده هرم 3 میلیون و 350 هزار صاحب پروانه کسب هستند بخش مدیریتی آنها 7600 اتحادیه است که کار نظارت را بر عهده دارند.
وی بیان داشت: هر تصمیمی که در حوزه مصالح و منافع صنفی صورت بگیرد از ما مشورت گرفته شود ولی این اتفاق نمی‌افتد و در بحث مالیاتی هم از ما مشورت گرفته نمی‌شود.
توسطی افزود: ما بیشترین ارتباط را با فضای صنفی داریم ولی در مسائل مربوط به آن از ما مشورت گرفته نمی‌شود.
وی با اشاره به واحدهای صنفی بدون پروانه کسب اظهار داشت: شاید چند صد هزار واحد صنفی از مناطق صفر مرزی تا بازار تهران باشند که به دلایلی نتوانسته‌اند پروانه کسب بگیرند لذا بنای ما وجود 3 میلیون و 350 هزار واحد صنفی پروانه‌دار است.
رئیس اتاق اصناف تهران افزود: بعضی از صنوف به علت ذائقه و سلیقه مردم رو به گسترش هستند مانند کافی‌شاپ‌ها اما برخی از صنوف رو به ریزش هستند مانند اتحادیه املاک از 11 هزار و 500 عضو در سال 1401 دو هزار پروانه کسب آن ابطال شده است و در واقع اشباع بوجود آمده در این حوزه موجب این مسئله شده است.
وی درخصوص حضور بیش از اندازه مهاجرین به عنوان شاگرد در مغازه‌ها اظهار داشت: این موضوع یک واقعیت است اما مهاجرین از کشورهای همسایه می‌توانند در حوزه تولید سرمایه‌گذاری کنند و از این موضوع نیز استقبال نیز می‌کنیم و ورود این افراد به صورت قانونی از مجوز کار به حوزه تولید مانعی ندارد ولی به اتباع بیگانه در شبکه توزیع پروانه کسب نمی‌دهیم. متاسفانه در یک سال اخیر حضور مهاجرین از یکی از کشورها یک مقدار فضا را در این حوزه سخت کرده است و جلساتی هم در فرمانداری برای این موضوع در رابطه با رفع مشکلات مربوط مهاجر پذیری غیرقانونی برگزار شده است.
توسطی درباره رعایت حجاب در واحدهای صنفی بیان داشت: بحث حجاب و عفاف بحثی است که بسیار پردامنه است ما به هیچ وجه موافق نیستیم که کسانی که در واحدهای صنفی فروشنده هستند به حجاب بی تفاوت باشند و در این زمینه با اتحادیه‌های مرتبط و مختلف جلسه برگزار کرده ایم که باید شیوه‌نامه‌های مربوط در این زمینه رعایت شود. در این زمینه با همکاران و پرسنل خودمان مشکل نداریم ولی این مشکل ممکن است در خصوص مراجعه‌کنندگان به واحدهای صنفی مشاهده شود. لذا این موضوع، موضوع جامعه‌شناسی است که باید آسیب‌شناسی شود.
وی اعلام کرد: بیش از ۲۵۰ میلیون مورد مواجهه مردم با واحدهای صنفی سراسر کشور به صورت روزانه است که شکایتی کمتر از یک درصد را ایجاد می‌کند.
توسطی با بیان اینکه شغل اصناف به گونه‌ای است که بدون بازنشستگی دو شیفته کار می‌کنند، تصریح کرد: بر اساس آمار به طور میانگین هر فرد روزی سه بار به واحدهای صنفی مراجعه می‌کنند.
وی با بیان اینکه سه برابر مراجعه با ۸۵ میلیون جمعیت کشور رقم چشمگیری می شود، خاطرنشان کرد: بیش از ۲۵۰ میلیون مورد مواجهه مردم با واحدهای صنفی سراسر کشور به صورت روزانه است که شکایتی کمتر از یک درصد را ایجاد می‌کند. این در حالی است که اصناف تنها لایه‌ای از جامعه هستند که بدون حکم قضایی و تنها با رضایت مردم می‌توانند وارد منازل مردم شوند و در برخی موارد وسایلی گران قیمت را برای تعمیر یا موارد دیگر از منزل خارج می‌کنند و باز می‌گردانند.
توسطی با اشاره به شعار امسال این روز، با عنوان اصناف مردمی‌ترین نهاد در اقتصاد ملی، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در ۱۲ سال گذشته بر مسائل اقتصادی به ویژه بهبود شرایط اقتصادی و کسب و کار، تولید، و مهار تورم تمرکز داشتند اما دقت لازم بر این موضوعات انجام نشده است.
وی افزود: ۶۰۰ هزار واحد تولید صنفی و سه میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی شناسنامه‌دار در کشور وجود که ۱۰ درصد نیز شامل گروه‌هایی می‌شوند که تاکنون ساماندهی نشده‌اند و همچنین ۶۰۰ هزار واحد صنفی کوچک که برای تجهیز صنایع بزرگ نقش تاثیرگذاری دارند.
وی درخصوص بزرگداشت روز ملی و هفته اصناف در سال 1402 اظهار داشت: روز اول هفته اصناف با نام اصناف روزی حلال و تعظیم شعائر اسلامی، روز دوم با عنوان اصناف پشتیبانی از انقلاب، دفاع مقدس و آرمان‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، روز سوم نیز با عنوان اصناف، افسران جنگ اقتصادی و پرچمداران تحقق مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است.
توسطی بیان داشت: روز چهارم هفته اصناف با عنوان اصناف، اشتغال‌زایی، تولید ثروت و زنجیره ارزش، روز پنجم با عنوان اصناف، میراث معنوی و احیای فرهنگ عمومی روش ششم با عنوان اصناف، شبکه جامع تامین و توزیع کلا و نوین سازی کسب و کار و همچنین روز هفتم با عنوان اصناف، برای مردم، سیمای عمومی و جان شهر نامگذاری شده است.
***تقدیر از چهره‌های برجسته‌ اصناف
در ادامه این نشست محمدرضا فرجی دبیرکل آیین بزرگداشت روز ملی و هفته اصناف با بیان اینکه شعار روز ملی و هفته اصناف سال ۱۴۰۲، “اصناف مردمی ترین نهاد در اقتصاد ملی” است، افزود: برای اولین بار در تاریخ برگزاری روز ملی اصناف، اتاق اصناف تهران با تعیین هفته اول تیرماه به عنوان هفته اصناف، روزهای این هفته را به این ترتیب نامگذاری کرده است که روز اول به عنوان اصناف روزی حلال و تعظیم شعائر اسلامی و روز دوم به عنوان اصناف پشتیبانی از انقلاب، دفاع مقدس و آرمان های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نامگذاری شده است.
وی ادامه داد: براین اساس روز سوم؛ اصناف، افسران جنگ اقتصادی و پرچمداران تحقق رشد تولید و مهار تورم، روز چهارم؛ اصناف، اشتغال زایی، تولید ثروت و زنجیره ارزش، روز پنجم؛ اصناف، میراث معنوی و احیای فرهنگ عمومی، روز ششم؛ اصناف، شبکه جامع تامین و توزیع کالا و نوین سازی کسب و کار و روز هفتم به عنوان اصناف، سیمای عمومی، جان شهر و مدیریت شهری، نامگذاری شده است.
فرجی همچنین از انتخاب چهره‌های شاخص صنفی در ۵ محور اشاره کرد و توضیح داد: منتخبان روز ملی اصناف در ۵ محور شامل چهره صنفی منصف مستحق دریافت جایزه الکاسب حبیب الله، چهره کارآفرین صنفی مستحق دریافت جایزه اشتغالزایی آسان، چهره صنفی نوآور مستحق دریافت جایزه صنفی پیشگام، چهره دانش بنیان صنفی مستحق دریافت جایزه صنفی توسعه محور و اتحادیه صنفی برتر مستحق دریافت جایزه صنفی جامعه محور، معرفی و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.
وی گفت: این افراد از میان صدها چهره شاخص صنفی توسط کارگروهی ویژه انتخاب شده‌اند که باتوجه به اینکه افراد زیادی شایسته دریافت نشان‌های ویژه بودند، کمیته داوری و انتخاب چهره‌های برتر کار بسیاری سختی داشته است.
دبیرکل مراسم بزرگداشت روز ملی اصناف متذکر شد: انتخاب این افراد به معنی این نبوده که دیگر نامزدهای شایسته دریافت تندیس نبودند و از آنجاییکه در هر محور امتیاز نامزدها بسیار نزدیک به هم بود، در واقع این افراد نماینده قشر بزرگی از جامعه صنفی هستند که همگی شایسته تقدیر و قدردانی می‌باشند.
وی به حضور مقامات عالی‌رتبه از مجلس، دولت و قوه قضائیه از جمله محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم روز ملی اصناف اشاره کرده و افزود: در این مراسم که روز شنبه سه تیرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان و صدا و سیما برگزار می‌شود، علاوه بر مقامات عالی‌رتبه سه قوه و مدیران ارشد دولت، مدیران و فعالان صنفی تهران و سراسر کشور نیز حضور دارند که البته باید گفت ایشان خود میزبان این مراسم هستند.
فرجی در پایان خاطرنشان کرد: پیشاپیش روز ملی و هفته اصناف را خدمت همه همکاران در سراسر کشور و خانواده بزرگ اصناف تبریک و تهنیت گفته و امیدوارم مشکلات مرتفع و رونق به بازار کشور بازگردد.

666