کد خبر : 6846
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 7 شهریور 1402 - 17:11

جامعه صنفی امیدوار به احیاء اعتبار از دست رفته

علی شفائی

چرایی استقبال دور از انتظار از رئیس جدید اتاق اصناف ایران

چرایی استقبال دور از انتظار از رئیس جدید اتاق اصناف ایران
عصر دوشنبه ششمین روز از شهریور ماه سال 1402، انتخابات داخلی هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران برگزار و مجتبی صفائی به عنوان رئیس جدید عالی‌ترین نهاد صنفی کشور انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اتاق شفاف، از بدو تغییر شورای اصناف کشور به اتاق اصناف ایران، افرادی چون علی فاضلی، سعید ممبینی، قاسم نوده فراهانی، حسین طاهرمحمدی و در نهایت مجتبی صفایی ریاست این تشکل صنفی مهم را برعهده داشته‌اند.
در همه ادوار، رؤسالی اتاق اصناف ایران موافقان و مخالفانی داشته و بعضا میان دوم گروه حامیان و مخالفان تنش‌های نیز به وجود آمده است و در بسیاری مواقع یک یا چند عضو دیگر هیأت رئیسه به طور رسمی و علنی و یا در خفا و پنهانی، گروه مخالفان را هدایت و رهبری کرده‌اند و قطعا این مجادلات آثار سوء خود را بر تمامی جامعه صنفی کشور تحمیل کرده است، چنانکه در اولین دوره فعالیت اتاق اصناف ایران به ریاست علی فاضلی به واسطه توان، تجریه و اقتدار رئیس و همراهی اکثریتی هیأت رئیسه، کمترین تنش و چالش متوجه این مجموعه بوده و متعاقبا اتاق اصناف قدرتمند نه تنها آثار مثبت خود را بر جامعه صنفی که بر مجموعه بخش خصوصی کشور نشان داد و دبیرخانه مشترک سه اتاق، میراث ارزشمند آن بود.
در مقابل می‌توان تضعیف اتاق اصناف ایران و آسیب دیدن جامعه صنفی را در ادوار بعدی مشاهده کرد و اوج آن در مواقعی بوده که میزان مشارکت هیأت رئیسه به حداقل رسیده و رئیس خودمحور عمل کرده است.
تحمیل این شرایط بر جامعه صنفی و تضعیف اتاق اصناف ایران موجب شده تا برای مدت‌ها جامعه صنفی چشم انتظار حضور هیأت رئیسه منسجم و متحد برای مدیرت اتاق و بازگرداندن اعتبار آسیب دیده به خانواده اصناف باشند و شاید به همین دلیل است که انشتار خبر انتخاب مجتبی صفایی، بازتاب گسترده و دور از انتظاری در جامعه صنفی داشت تا جاییکه برای ساعت‌ها تمامی اخبار جامعه صنفی تحت شعاع این خبر و سیل پیام‌های تبریکی که روانه اتاق اصناف ایران شد، قرار گرفت.
اگرچه تغییرات پیش آمده در هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران، نتیجه جابجایی در یک کرسی هیأت رئیسه است و همچنان ترکیب حاضر در بالاترین حد ممکن از اختلاف و تقابل قرار دارند، اما چرا جامعه صنفی به تغییر پیش آمده تا این میزان عکس‌العمل مثبت نشان داد.
مجتبی صفایی که جوانترین رئیس اتاق اصناف ایران در همه ادوار است، اندوخته ارزشمند تجربه مدیریت در سطوح عالی تشکل‌های صنفی از جمله تجربه حضور در هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران را دارد و آن زمان که تجربه با دانش روز و جسارت جوانی همراه شود، می‌تواند نتایج ارزشمندی به دنیال داشته باشد.
شناخت جامعه صنفی از رئیس جدید و امید به اینکه وی می‌تواند محور اتحاد و بازگشت اقتدار به جامعه صنفی باشد، موجب استقبال حداکثری از این انتخاب شد.
حال باید دید مجتبی صفایی چه برنامه‌هایی برای بازگرداندن اعتبار به جامعه صنفی دارد و آیا می‌تواند جریان‌های مخالف را همراه، مدیریت و یا به اجبار حذف کند.
بنابر این گزارش، طبق ماده ۴۳ قانون نظام صنفی و بنا به درخواست ۴ نفر از اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران برای برگزاری انتخابات داخلی مجدد و موافقت علیرضا شاه‌میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت، عصر دوشنبه مورخ ۶ شهریور ۱۴۰۲، انتخابات داخلی هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با حضور تمامی اعضا برگزار و طی آن مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران شد.
همچنین مراد بدری به عنوان نائب رئیس اول، عبداله توانگر به عنوان نائب رئیس دوم، علیرضا رعنایی به عنوان دبیر، قاسم نوده فراهانی نماینده وزیر به عنوان خزانه‌دار و مهدی امیدوار و حسین طاهرمحمدی عضو هیأت رئیسه انتخاب شدند.

برچسب ها :

ناموجود
666