کد خبر : 7081
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 دی 1402 - 11:42

پاس رونالدینیویی در نامه‌ای که در انتقاد به فساد منتشر شد

علی شفائی

برای مقابله با فساد در واردات برنج سیستم شفاف ثبت سفارش را متوقف کنید!!!!

برای مقابله با فساد در واردات برنج سیستم شفاف ثبت سفارش را متوقف کنید!!!!
رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران، ثبت سفارش سیستمی برنج را متضمن سلامت و شفافیت در تجارت این محصول دانست.

به گزارش پایگاه خبری اتاق شفاف، در حالیکه وزارت جهاد کشاورزی تلاش می‌کند با سیستمی کردن مسیر ثبت سفارش برنج، امکان هرگونه تخلف را به حداقل رسانده و شفافیت و سلامت واردات برنج را تضمین کند، انجمن واردکنندگان برنج ایران با ارسال نامه به دفتر بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری، به روند سیستمی شدن ثبت سفارش انتقاد کرده است.
نامه انجمن واردکنندگان برنج ایران در انتقاد به سیستمی شدن ثبت سفارش به منظور مقابله با رانت و فساد، ناخودآگاه باعث می‌شود که مخاطب به یاد پاس دادن‌های فوتبالیست برزیلی یعنی رونالدینیو بیفتد که به یک طرف نگاه می‌کرد و به طرف دیگر پاس می‌داد، چنانکه امروز این انجمن به رانت و فساد در سیستم ثبت سفارش برنج انتقاد می‌کند و از طرفی سامانه سیستمی شدن ثبت سفارش برنج که متضمن شفافیت و سلامت است را عامل رانت و فساد می‌داند.
به دنبال انتشار نامه این انجمن، محمد مختاریانی رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران گفت: حمله و تخریب وزارت جهاد کشاورزی در شرایطی که در بازار برنج ایرانی و خارجی تعادل حاکم و قیمت‌ برنج روند نزولی داشته، مصداق بارز ظلم و قدرنشناسی است.
وی در انتقاد به موج تخریب و اتهام‌زنی به وزارت جهادکشاورزی از سوی انجمن ورادکنندگان برنج ایران، اظهارداشت: امروز به یمن طرح جامعی که وزارت جهادکشاورزی برای تنظیم بازار این محصول اجرا کرده است، از یک سو شاهد برقراری تعادل در بازار برنج ایرانی و وارداتی هستیم و از طرفی برنج ایرانی بر خلاف روند صعودی تورم با کاهش حدود 50 درصدی قیمت به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم طی سال‌های 1401 و 1402 با اجرای طرح ممنوعیت فصلی واردات و حمایت از طرح خرید برنج ایرانی توسط بخش خصوصی، در قالب طرح جامع تنظیم بازار برنج با تأکید بر حمایت از تولید داخلی، شرایطی را فراهم کرده است که امروز تمامی ذینفعان و مخاطبان بازار برنج منتفع و راضی هستند.
مختاریانی با بیان اینکه حمایت وزارت جهاد کشاورزی از طرح خرید برنج ایرانی توسط بخش خصوصی با موفقیت همراه شده است، توضیح داد: در خصوص واردات نیز با سیستمی شدن ثبت سفارش از بروز هرگونه رانت، لابی‌گری و فساد جلوگیری شده است و شرکت‌ها براساس دو شاخص کلی ارزیابی شده و میزان برنجی که می‌توانند وارد کنند مشخص می‌شود.
وی با اشاره به اینکه دو شاخص میانگین واردات در 5 سال گذشته و ارزیابی شاخص‌های کمی و کیفی مانند حسن شهرت، گردش مالی و پرداخت مالیات به عنوان معیار در نظر گرفته شده است، تصریح‌کرد: وزارت جهاد کشاورزی براساس این معیارها و فرمولی تعریف شده، به شرکت‌ها امتیاز داده و برای هر یک درصدی سهم از بازار واردات برنج تعیین کرده است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران ادامه داد: بر این اساس با در نظر گرفتن سابقه میزان برنجی که شرکت‌ها در زمان ارز دولتی، نیمایی و آزاد برنج وارد کرده‌اند، از مجموع واردات برنج در سال جاری سهم می‌گیرند.
وی با انتقاد از اینکه انجمن واردکنندگان برنج ایران سیستمی شدن ثبت سفارش برنج که متضمن سلامت و شفافیت است را مورد هجمه قرارداده و وزارت کشاورزی را متهم می‌کنند، جای سوال دارد، گفت: آنها که در گذشته در کمین فرصت بودند تا با سودهای کلان اقدام به واردات کنند و برخی هم که به واسطه رسیدن به جایگاهی تجارت‌شان از چند کانتینر در سال فراتر رفته است، به دلیل نداشتن سابقه قابل اعتنا، امتیاز و متعاقبا سهم کمتری از واردات به ایشان تخصیص داده شده، به سیستمی و شفاف شدن روند واردات معترض شده‌اند.
مختاریانی با بیان اینکه شرکت‌هایی که بی‌رانت و لابی و سلامت کار می‌کنند نباید نگران شفافیت شوند، افزود: متاسفانه شاهد هستیم که انجمن واردکنندگان برنج ایران بدون در نظر گرفتن دستاوردهای ارزشمند وزارت جهادکشاورزی دولت سیزدهم در حوزه تنظیم بازار برنج، اتهاماتی را متوجه این وزارتخانه کرده‌اند که مصداق بارز ظلم و ناسپاسی است.
وی مقایسه شرایط واردات برنج با آنچه در حوزه واردات چای رقم خورده است، غیرمنطقی‌ترین دستاویز و بهانه برای تخریب وزارت کشاورزی دانست و اظهارداشت: در آن بخش یک شرکت معادل نیاز سه سال کشور چای وارد کرده است، اما در این حوزه شرکت‌ها برنج وارد و پس از توزیع در بازار منتظر تخصیص و دریافت ارز می‌مانند، چنانکه بسیاری از واردکنندگان هنوز ارز برنجی که در تیرماه سال جاری توزیع شده است را دریافت نکرده‌اند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران گفت: آنچه مسلم است دولت و نهادهای نظارتی، بر عملکرد بخش‌های مختلف نظارت دارند و وقتی یک مجموعه بخش خصوصی به سیستمی که برای سلامت و شفافیت اقتصاد ایجاد شده معترض می‌شود، در واقع به نهادهای نظارتی پیام می‌دهد که پیش از این امتیازاتی فرای قانون داشته‌اند که با شرایط جدید از دست می رود.
وی در جمع‌بندی سخنانش تعادل بازار برنج داخلی و وارداتی، کاهش و تثبیت قیمت برنج ایرانی و سلامت و شفافیت مسیر واردات را دستاور اجرای طرح تنظیم بازار وطارت جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: علاوه براین با ورود شرکت‌های بزرگ به بازار برنج ایرانی برای اولین بار، در صنعت بنرج داخلی شاهد برندسازی هستیم.

برچسب ها :

ناموجود
666