کد خبر : 3062
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 19 آبان 1401 - 17:27

رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف تهران:

اتحاديه فرش دستباف؛ متولي اصلي برگزاري نمايشگاه هاي فرش/ مسئولان بايد فرش ايراني را به جايگاه متعالي اش برگردانند

اتحاديه فرش دستباف؛ متولي اصلي برگزاري نمايشگاه هاي فرش/ مسئولان بايد فرش ايراني را به جايگاه متعالي اش برگردانند
رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف تهران متولي برگزاري نمايشگاه هاي فرش دستباف را اتحاديه برشمرد و تاکيد کرد: کار را بايد به دست کاردان سپرد. متولي اصلي فرش دستباف قطعاً اتحاديه فرش دستباف است و لاغير؛ منتهي اين هنر صنعت کشور که زماني ارج و قربي به وسعت جهان داشت اکنون در مظلوميت بي حساب و کتابي قرار گرفته است.

مسعود سپهرزاد، رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف تهران گفت: فرش که زماني کالاي سرمايه اي براي افراد محسوب مي شد حالا در اثر بي توجهي مسئولاني که اساساً هيچ مسئوليتي را برعهده نگرفتند آنچنان مظلوم و مغموم شده است که ديگراني که هيچ تبحر و تخصصي ندارند بايد بيايند و برايش نمايشگاه بگذارند و آبرويش را به تاراج ببرند.

سپهرزاد با اعتراض به عملکرد مرکز ملي فرش ايران بيان داشت: مسئولان مرکز ملي فرش ايران در کدام نقطه سنوات تخصصي فرش دستباف قرار دارند که به برگزاري نمايشگاه هاي مختلف مبادرت مي کنند. شرکت کنندگان و اجاره کنندگان غرفه ها را نيز از کساني مي گذارند که مجوز فروش فرش ندارند و از اتحاديه نيستند. اين افراد تعهدي به متقاضيان در برابر فروش فرش ها ندارند. پاسخگوي مشتري نيستند و نام و نشاني ندارند تا در صورت شکايت خريدار به آنها مراجعه شود.

وي تاکيد کرد: وزارت صمت مي داند که متخصصان فرش دستباف بايد از اتحاديه مجوز داشته باشند و اينکه هر کس قانونمند باشد يعني کشورش را دوست دارد و بر اين مبنا تاکيد و تلاش مي کنم تا برگزاري نمايشگاه تنها بر عهده اتحاديه قرار گيرد.

سپهرزاد تصريح کرد: بايد مسئولان از فرش دستباف که پرچم کشور را به اهتزاز در مي آورد تمام قد دفاع کنند. بايد از محروميت هايي که در دو دهه اخير متهم شده حمايت کنند. فرش ايران را فقط ايراني مي شناسد و مي تواند به دنيا بار ديگر شناسايي کند نه هيچ خارجي و غير ديگري.

وي با ابراز تاسف گفت: زماني صادرات فرش ايران به دنيا سالانه بيش از ۲ ميليارد دلار بود؛ اما با بي مسئوليتي مديران وقت در نيمه دوم دهه ۷۰ رفته رفته اين جايگاه فراموش شد و اکنون سالانه تنها ۵۷ ميليون دلار که به قدر توان تنها يک تاجر صادر کننده فرش است به خارج صادرات داريم.

رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف تهران تصريح کرد: چگونه است که مي توان زعفران و پسته ايراني را بي نام و نشان به خارج ارسال کرد تا آنها با درج نام و نشان خودشان آن را به دنيا معرفي کنند. دل هر ايراني به درد مي آيد وقتي زعفران کشورش را در کشورهاي خارجي با نام ديگري مي بيند، اما فرش ايراني را نمي توانند گله اي و يا فله اي به ديگر کشورها ببرند براي همين است که صرف ندارد تلاش کنند تا فرش ايراني جايگاه خود را در خارج مجدداً به دست آورد.

وي تاکيد کرد: فرش ايراني را بايد به جايگاه متعالي اش بر گردانند که آبروي ايران است. فرش ايراني بايد ارزآوري براي کشور داشته باشد. دولت در اين زمينه با تبليغات و حمايت گسترده مي تواند فرش را به جايگاهش برگرداند.

رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف در مقايسه ميزان افزايش قيمت فرش دستباف با ديگر کالاها گفت: با اينکه هر ساله دستمزد بافندگان بر اساس قانون کار افزايش مي يابد و مواد اوليه هم روز به روز گران مي شود؛ اما فرش دستباف که کالاي سرمايه اي بوده به نسبت ديگر کالاها ، افزايش قيمت زيادي نداشته است.

سپهرزاد در پايان با اشاره به فعاليت کسب و کارها در فضاي مجازي افزود: کسب و کارهاي اينترنتي در چند سال اخير افزايش پيدا کرده؛ اما بدون اينکه مجوزي از اتحاديه داشته باشند. متوليان صدور مجوز براي فعاليت هاي اينترنتي بايد اين گروه ها را به اتحاديه ذيربط جهت اخذ پروانه کسب هدايت کنند.

برچسب ها :

666