کد خبر : 3577
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 آبان 1401 - 16:12

رئيس اتحاديه عطار و سقط فروش و عمده فروشان کالاي دخاني، مواد شوينده و پاک کننده تهران:

طبابت در عطاري خلاف است/ از عطاري هاي داراي پروانه کسب و بارکددار خريد کنيد

طبابت در عطاري خلاف است/ از عطاري هاي داراي پروانه کسب و بارکددار خريد کنيد
رئيس اتحاديه عطار و سقط فروش و عمده فروشان کالاي دخاني، مواد شوينده و پاک کننده تهران گفت: هيچ يک از عطاري ها اجازه ويزيت و حتي تجويز دارو ندارند و اگر موردي باشد به وزارت بهداشت و قوه قضائيه معرفي مي شوند.

مرتضي جعفري، رئيس اتحاديه عطار و سقط فروش و عمده فروشان کالاي دخاني، مواد شوينده و پاک کننده تهرانافزود: عطاري هاي تحت پوشش اين اتحاديه مجاز به فروش گياهان دارويي هستند، نه داروي گياهي.
وي با بيان اينکه عطارها نبايد به حوزه درمان ورود کنند بيان کرد: آنها هيچ مجوزي بابت اين کار ندارند. عطاري ها ميتوانند کالاهاي مختلفي از خاکشير گرفته تا گل گاو زبان و گياهان ديگر را فقط بفروشند. طبابت عطاري ها خلاف است و ما برخورد ميکنيم.
جعفري در ارتباط با صدور پروانه کسب براي افراد فعال در عطاري ها توضيح داد: وقتي فردي براي گرفتن پروانه کسب به اتحاديه مراجعه مي کند حتما بايد مغازه اي با متراژ بالاي ۱۲ متر داشته باشد. در ادامه براي بهداشت محيط و بهداشت فردي به وزارت بهداشت معرفي مي شوند. وزارت بهداشت بحث محيطي شان را کنترل ميکنند و بهداشت فردي هم که يکسري آزمايشات دارد که آنجا قرار است کالا بفروشد يکسري آزمايشات فردي هم آنها دارند. بعد کلاس هاي آموزش اصناف را دارند که آن را بايد بگذرانند و يک کلاسي هم که خود اتحاديه ترتيب داده براي ارتقاي سطح علمي عطاري ها، آنها را بگذرانند بعد پروانه کسب برايشان صادر مي شود.
وي ادامه داد: براي ارتقاي دانش اعضاي صنف شناخت گياهان دارويي و نحوه نگهداري آنها هم يکي از ضوابط اتحاديه هست که توسط اساتيد و عطاري هاي قديمي و يکسري از دکتراي طب سنتي تدريس مي شود. عطاري شغلي است که از پدران به پسران رسيده و حالت تجربي دارد؛ لذا در بحث علمي هم يکسري دوره برگزار مي کنيم که بعد از گذراندن اين دوره پروانه کسب برايشان صادر شود.

جعفري در ادامه اظهار کرد: به طور کلي در بحث صدور پروانه کسب براي جاهايي که با سلامت مردم در ارتباط هستند خود وزارت صمت، بهداشت محيط و بهداشت فردي جزو ضوابطش هست يعني نه فقط عطاري ها شغل هاي ديگري که در بحث رستوران ها، مواد غذايي ها، کلا بهداشت محيط و بهداشت فردي دارند. ما يک کلاس آموزشي داريم همين سه تا موضوع هست نه براي عطاري ها براي تمام دستگاه هاي شغلي.
وي در خصوص فروش محصولات غيرمجاز در برخي عطاري ها بيان کرد: اتحاديه داراي هفت بازرس است که از بازرسان وزارت صمت جداست، بازرسان اتاق اصناف هم جداست يعني بازرسان سه مرکز عطاري ها را رصد ميکنند. اين دوستاني که اقلام غيرمجاز ميفروشند اکثرا بدون مجوز هستند آنهايي که مجوز دارند کاملا رصد مي شوند. هر شش ماه اتحاديه پايش دارد. بازرسان مان به طور نامحسوس به عطاري ها مراجعه و تقاضاي يکسري داروهاي غيرمجاز هم ميکنند. کساني که پروانه کسب دارند موردي نداشتيم که خلافي انجام بدهند، معمولا اينها يکسري از افرادي هستند که پروانه کسب ندارند، مغازه اي را اجاره و شش ماه کار ميکنند بعد براي اين که شناخته نشوند جايشان را عوض مي کنند. جلسات متعددي هم ما با اداره اماکن داشتيم که تقريبا در يکي دو تا طرح ۵۰ تا ۶۰ تا از اين واحدهاي غيرمجاز را در تهران شناسايي و پلمپ کرديم.
رئيس اتحاديه عطار و سقط فروش و عمده فروشان کالاي دخاني، مواد شوينده و پاک کننده تهران با ابراز تاسف از برخي گزارشات مبني بر ترکيب کردن يکسري محصولات و ارايه آن در يک پوشش کپسولي بيان کرد: اين گزارشات را را کلا به صورت مکتوب به دستگاه هاي ذيربط داديم؛ البته بايد توجه داشت، اگر به ناصرخسرو هم برويد يکسري قرص هايي هست که معلوم نيست از کجا مي آيد و چطور آمده که بايد دستگاه هاي ذيربط بالاخره اينها را پيگيري کنند، متاسفانه اين موضوع در تمام شغلهاي ما هست بحث کالاي تقلبي، کالاي قاچاق و کالاي غيرمجاز.
جعفري در توصيه اي به مردم گفت: کساني که به عطاري ها مراجعه ميکنند حتما توجه داشته باشند که عطاري هاي تحت پوشش اين اتحاديه بيرون مغازه شان کاغذي دارند که بارکدي بر روي آن درج شده است اگر با گوشي شان اسکن کنند اطلاعات آن عطاري کاملا مي آيد که اين مغازه به نام چه کسي است؟ با تمام مشخصات. از کساني که پروانه کسب دارند يا اين بارکد را پشت شيشه مغازه دارند حتما از اينها خريد کنند اينها مورد تاييد اتحاديه هستند.
جعفري در پايان در ارتباط با اينکه کلا چه نوع فعاليت، خدمات و محصولاتي را يک عطاري مجاز است به فروش برساندو اينکه عطاري اجازه ويزيت دارد؟ تصريح کرد: هيچ يک از عطاري هايمان اجازه ويزيت و حتي تجويز دارو را ندارند. عطاري هاي ما مجاز هستند گياهان دارويي بفروشند، نه داروي گياهي نه روي بحث درمان ورود کنند. هيچ مجوزي بابت اين کار ندارند. عطاري هاي تحت پوشش اتحاديه مي توانند کالاهاي مختلفي از خاکشير گرفته تا گل گاو زبان و گياهان ديگر فقط فروش گياه ميتوانند انجام دهند طبابت عطاري خلاف است و ما برخورد ميکنيم اگر موردي باشد و پلمپ ميکنيم و معرفي ميکنيم هم به وزارت بهداشت و هم بحث قوه قضائيه

برچسب ها :

666