رئیس اتاق خرم‌آباد یا تبریز، پیروز انتخابات چه کسی است؟

علی شفائی

رقابت دو رییس بر سر یک کرسی ریاست

رقابت دو رییس بر سر یک کرسی ریاست
زمان برگزاری انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران فرارسید و به‌رغم نامزدی چهار نفر، اما رقابت بر سر ریاست دو قطبی است.

ماراتن انتخابات اتاق بازرگانی به مرحله‌ فینال رسید، فینالی که با انتخاب هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران، تکلیف سکانداران چهار سال آینده عالی‌تربن نهاد بخش خصوصی کشور را روشن می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری اتاق شفاف، برای انتخاب هفت عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران بیش از ۴۵ نفر اعلام آمادگی کردند که البته بسیاری از ایشان باور دارند که شانسی برای موفقیت ندارند و از این رو برخی با این انگیزه وارد کارزار انتخابات شدند که از نامزدهای اصلی امتیاز گرفته و انصراف دهند و البته برخی که به عنوان نامزد یک جریان یا گروه خاص اعلام حضور کرده‌اند، ماموریتشان این است که اگر نامزد اصلی گروه حذف شد، نامزد جایگزین وجود داشته باشد.
اگرچه تمامی کرسی‌های هیات رییسه دارای اهمیت است، اما قطعا فردی که به عنوان رئیس چهار سال آینده اتاق بازرگانی ایران انتخاب می‌شود، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
براین اساس سه نفر از اعضای هیأت نمایندگان یعنی حسن سلاح‌ورزی رئیس اتاق خرم‌آباد، یونس ژائله رئیس اتاق تبریز و احد عظیم‌زاده عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز برای نامزد ریاست اتاق بازرگانی ایران شده‌اند.
آنچه مسلم است به واسطه حضور در دوره هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و روابط حسنه‌ای که حسین سلاح‌ورزی با اعضای هیات نمایندگان دارد که باید حمایت تشکل‌ها را هم در این حلقه دید، وی محتمل‌ترین گزینه برای ریاست دوره جدید اتاق بازرگانی ایران است.
پس از رییس اتاق خرم‌آباد، همتای وی در اتاق تبریز، شانس دوم ریاست اتاق ایران است، که از جمله امتیازات وی برای موفقیت را می‌توان داشتن حمایت نمایندگان آذری زبان و همچنین فعالان صنایع غذایی دانست.
رقیب روسای اتاق‌های خرم‌آباد و تبریر، احد عظیم‌زاده عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز است که گویا استراتژی حمایت فعالان صنفی دارای کارت بازرگانی را انتخاب کرده و باتوجه به سهم قابل توجه اصناف در اتاق‌های بازرگانی برای اولین حضور در هیأت رئیسه کرسی ریاست را هدف قرار داده است.
اگرچه روی کاغذ به دلایل متعدد حسین سلاح‌ورزی پیروز انتخابات است، اما افزایش چشمگیر فعالان صنایع غذایی در هیأت نمایندگان و نمایندگانی که برای اولین بار وارد هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران شده‌اند، یونس ژائله را به رقیبی جدی تبدیل کرده است و احد عظیم‌زاده نیز با تکیه بر رای اصناف و همچنین گرفتن نقش اپوزوسیون در اتاق تبریر، موقعیتی برای خود ایجاد کرده که نمی‌توان شانس موفقیت وی را نادیده گرفت.
آنچه مسلم است، همه اتفاقات به روی برگزاری انتخابات منتهی نمی‌شود و جلسات متعددی که هر کدام از نامزدها با صاحبان رای و افراد اثرگذار داشته‌اند و حتی دیدارهایی که ایشان یا نمایندگانشان در سکوت خبری برگزار کرده‌اند، در ترکیب آراء نقش تعیین کننده‌ای دارد.
با این وجود نظرسنجی‌ها رئیس اتاق خرم‌آباد را پیروز انتخابات اعلام می‌کردند تا اینکه خبر رد صلاحیت حسین سلاح‌ورزی منتشر شد.
اگرچه انتظار می‌رفت موجی از مخالفت در برابر این رفتار شکل بگیرد، اما متاسفانه بسیاری از حذف غیرمنطقی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران استقبال کردند و حتی این رفتار در رسانه‌های نزدیک به ایشان و اتاق بازرگانی نیز دیده شد، تغییر مواضع آشکار و تاسف‌آور که تبعات مخرب چنین رفتاری برای اتاق بازرگانی را نادیده گرفته است.
از بارزترین اتفاقاتی که انتشار این‌ خبر رقم زد، افزایش فعالیت‌هتی انتخاباتی رقبا بود که گویا با حذف سلاح‌ورزی شانس بیشتری برای خود قائل شدند و با جدیت بیشتری به تبلیغات پرداختند.
پیش بینی می‌شود برخلاف تصور و علاقه برخی افراد و گروه‌ها، حسین سلاح‌‌ورزی به میدان رقابت انتخابات بازخواهد گشت و همچنان انتخابات رئیس اتاق بازرگانی ایران سه قطبی بافی خواهدماند.
در چنین شرایطی و باتوجه به نظرسنجی‌ها رقابت اصلی میان روسای اتاق‌های تبریز و خرم‌آباد است و باید دید حسین سلاح‌ورزی به مسیر رو به رشد خود در هیأت رئیسه ادامه می‌دهد و یا یونس ژائله با اندوخته تجربه انتخابات‌های گذشته مانع وی می‌شود.
هر اتفاقی که فردا در صندوق رای اتاق بازرگانی رقم بخورد، اما پرونده آنها که با یک خبر رنگ عوض کردند سفید نخواهد شد و رئیس آتی اتاق بازرگانی باید متوجه این مهم باشد که افرادی با چنین رفتاری آفت زیانباری برای بخش خصوصی و نهاد عالی آن هستند.

666