کد خبر : 275
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 شهریور 1401 - 22:30

حل معمای اتاق ایران و گرجستان در معادله حاکمان اتاق تهران

علی شفائی

تضعیف قدرت یا بروز اختلاف میان اعضای ارشد ائتلاف فردا

تضعیف قدرت یا بروز اختلاف میان اعضای ارشد ائتلاف فردا
تعلیق فعالیت اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان در شرایطی که یکی از اعضای ارشد ائتلاف فردا در راس این اتاق قرار دارد، مبین تضعیف جایگاه و قدرت یا بروز اختلاف میان اعضای ارشد این ائتلاف است.

براساس حکم کمیته ماده 23 اتاق بازرگانی ایران هیأت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و گرجستان تعلیق و فعالیت این اتاق مشترک متوقف شد.
به گزارش خبرنگار اتاق شفاف، براساس آنچه مریم سلطانی نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و گرجستان اعلام کرده؛ تکرار تخلفات متعدد موجب بروز اختلاف در هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و گرجستان شده و عدم توجه رئیس و برخی از اعضای هیأت مدیره به تذکرات موجب شد تا دو نفر از اعضای هیات مدیره این اتاق مشترک به اتاق بازرگاني ایران شکایت کرده و در نهایت با ورود کمیته ماده 23، فعالیت این اتاق مشترک متوقف، هیأت مدیره تعلیق و همه آنچه در دوره فعالیت این هیأت مدیره انجام گرفته باطل و شرایط به سال 1398 بازگردد.
فارغ از تخلفات اتفاق افتاده و اختلاف نظر میان هیأت مدیره، شاید در ظاهر امر اتفاقاتی که در این اتاق مشترک رخ داده، جریانی باشد که در هر اتاق مشترک دیگری هم اتفاق بیفتد و هیأت مدیره معلق و فعالیت اتاق متوقف شود، اما موضوعی که بررسی جریانات این اتاق مشترک را از روال عادی خارج می‌کند، جایگاه رئیس آن است.
رئیس این اتاق مشترک از اعضای برجسته ائتلاف فردا و عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران است و این اتفاق را می‌توان در دو مسیر متفاوت بررسی کرد، یک مسیر قبول تضعیف جایگاه ائتلاف فردا در برابر جریانات دیگر است و مسیر دوم بروز اختلاف در رأس هرم مدیریتی ائتلاف فردا و توقف حمایت از برخی اعضای خود است.
در حالی که اسفندماه سال جاری شاهد برگزاری انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور هستیم، تمامی طیف‌های مدعی حضور در هیأت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی تلاش می‌کنند تا شرایط را برای موفقیت خود فراهم کنند.
در چنین شرایطی مواخذه هیأت مدیره یک اتاق مشترک که ریاست آن برعهده یکی از چهره‌های ارشد ائتلاف فردا است در حالیکه همچنان این گروه اکثریت مطلق هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی پایتخت را در اختیار دارد و سه نفر از 7 عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران را اعضای ائتلاف فردا تشکیل می‌دهند، می‌تواند به معنی تضعیف قدرت این گروه باشد، چنانکه تجربه‌های پیشین اثبات کرده ائتلاف فردا بی‌هیچ پیش شرطی از اعضای خود حمایت می‌کند و حتی اگر محق نباشند تلاش می‌کنند تا از مسیر مصالحه و یا تلطیف شرایط، ورق را به نفع عضو خود برگردانند.
تنها گزینه‌ای که می‌تواند فرضیه تضعیف جایگاه ائتلاف فردا را رد کند، اختلاف میان اعضای آن و جدا شدن برخی ائتلافی‌ها از این گروه است که در نتیجه آن حمایت این گروه از رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان برداشته شده است و پرونده اختلاف وی با دیگر اعضای هیأت مدیره این اتاق مشترک به صورت عادی و به عنوان یک فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی و نه به عنوان یک عضو ائتلاف فردا است.
در هر دو صورت یعنی چه تضعیف جایگاه ائتلاف فردا و یا بروز اختلاف بین اعضای ارشد این ائتلاف، بسیاری معادلات بر هم خورده و قطعا این به نفع طیف‌های رقیب است که در دوره گذشته انتخابات اتاق‌های بازرگانی شکست سختی را از سوی ائتلاف فردا متحمل شده اند.

666